Cât de importantă este alimentația sănătoasă în dezvoltarea adolescentului
Adolescent

Cât de importantă este alimentația sănătoasă în dezvoltarea adolescentului

By octombrie 31, 2017 aprilie 17th, 2020 No Comments

Alimentația corectă asigură creșterea și dezvoltarea adecvată a adolescenților și îmbunătățește sănătatea și buna funcționare a organismului. În mod special, alimentația sănătoasă îi ajută pe adolescenți să-și îmbunătățească performanțele la învățătură și în sport. În același timp, alimentația necorespunzătoare poate duce la schimbarea greutății corporale, precum și la apariția unor boli cronice.

Există cinci grupuri principale de alimente:

  1. alimente bogate în amidon, precum orezul și alte cereale, cartofii, tăițeii și pastele;
  2. fructe și legume;
  3. lapte și produse lactate, precum iaurtul și brânza;
  4. carne, pește, ouă, nuci și legume;
  5. alimente și băuturi bogate în grăsimi și/sau zahăr.

O alimentaţie sănătoasă conţine o varietate echilibrată de produse din principalele grupuri de alimente și o cantitate suficientă de produse alimentare pentru a satisface necesitățile adolescentului. Un tânăr ar trebui să aibă un regim alimentar echilibrat care să includă alimente din toate cele cinci grupuri. În plus, este necesar să alegeți alimentele care nu conțin multă sare și să limitați produsele cu multe grăsimi sau glucide.

Adolescenții care sunt supuși zilnic unor activități fizice intense sau care practică un sport de performanță au nevoie de o alimentație diferită de cea a altor tineri de aceeași vârstă. De exemplu, sportivii au nevoie de o cantitate mai mare de lichide în timpul exercițiilor, precum și de o cantitate mai mare de carbohidrați, aceștia fiind principala sursă de energie. Pentru ca sănătatea să nu aibă de suferit, carbohidrații trebuie asimilați din cereale integrale și din fructe, și nu din produse cu un conținut ridicat de zahăr rafinat.

Importanța lichidelor 

Mulți adolescenți ignoră rolul lichidelor în nutriție. Este foarte important să fie limitat consumul băuturilor răcoritoare cu un conținut ridicat de zahăr și al sucului de fructe, mai ales între mese. Cofeina din băuturile carbogazoase și cafeaua duc la apariția tulburărilor de somn, mai ales dacă acestea sunt consumate seara, ceea ce generează diferite probleme de sănătate și provoacă scăderea performanțelor la învățătură. Potrivit ghidurilor alimentare, adolescenții trebuie să evite consumul băuturilor alcoolice, organismul acestora necesitând cantități semnificative de apă, pentru a evita deshidratarea.

Dacă adolescenții nu consumă suficiente produse alimentare, pot deveni subponderali. Subnutriția afectează creșterea fizică și dezvoltarea, precum și capacitatea lor de a învăța și de a munci. În același timp, dacă adolescenții mănâncă prea mult, în special alimente bogate în grăsimi și zahăr, ei pot deveni supraponderali. Această stare poate provoca probleme de sănătate și sociale.

Sursa: Ghidul „Promovarea sănătății și dezvoltarea adolescenților”, realizat în cadrul proiectului „Generație Sănătoasă – extinderea serviciilor de sănătate prietenoase tinerilor în Republica Moldova”

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.