Manualele școlare „contemporane”: femeia - la cratiță și lângă copii, bărbatul - aducător de venit
Școlar

Manualele școlare „contemporane”: femeia – la cratiță și lângă copii, bărbatul – aducător de venit

By 28/08/2017 iunie 27th, 2020 No Comments

Sursa foto: Suntparinte.md

Școala este una dintre instituțiile formatoare de opinie, unde copiii învață valorile general umane, drepturile omului și libertatea de expresie. Cu regret, manualele școlare din clasele primare perpetuează stereotipuri legate de gen, sugerând ideea că locul mamei este în bucătărie, iar al tatălui – la serviciu.

În încercarea de a stabili în ce măsură manualele pentru elevii din treapta primară influențează negativ percepția copiilor față de rolurile femeii și bărbatului, Suntparinte.md a analizat 18 manuale școlare (Abecedarul, Букварь, manualele de limbă română, matematică și de limbă engleză din școlile cu predare în limba română și rusă). În total, au fost identificate peste 300 de imagini care încalcă egalitatea de gen (în articol au fost folosite câteva dintre ele). Menționăm că au fost excluse imaginile care trebuiau să corespundă operei literare.

Familia 

Rolurile de gen specifice societății patriarhale de odinioară persistă și astăzi, într-o Moldovă contemporană. Percepția față de rolul bărbaților și femeilor în familie este una deloc îmbucurătoare – femeile au grijă de casă, de copii, în timp ce bărbații sunt capii familiei și principalii „aducători de venit”.

Cu regret, în manualele școlare de clasele primare, femeile (mama, bunica, fiica) sunt, în mare parte, tradiționale – îmbrăcate în haine de casă sau în halat, cu basma și șorț. De regulă, gătesc, au grijă de copii sau fac curățenie.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

Mama este ilustrată în imagini ca o femeie gospodină, însă pasivă din punct de vedere intelectual, fiind astfel într-o poziție de inferioritate față de tată. Aceasta are câteva activități de bază: spală, calcă, udă florile, îngrijiește copiii sau gătește la bucătărie. De exemplu, în manualul de limbă română de clasa a IV-a, titlul Unității „Pe cărările răbdării, sârguinței și hărniciei” este însoțit de imaginea unei femei (cel mai probabil, mama) care poartă o basma și un șorț, alături cu un lighean de rufe, în timp ce înșiră hainele pe sfoară (vezi imaginea a patra în colajul următor). De mers la serviciu, nici vorbă. Reiese astfel că locul potrivit al femeii este acasă, lângă cratiță și copii.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

Bărbații sunt ilustrați ca persoanele care asigură bugetul familiei. Am întâlnit și unele imagini în care bărbații sau feciorii se află la bucătărie, ajută la treburile casnice sau discută cu copiii, însă numărul acestora e foarte mic. De cele mai multe ori, tatăl poartă cămașă, cravată și pantaloni (în casă, niciodată nu poartă halat, spre deosebire de mamă). Este implicat în diferite activități, precum: lucrează la computer, vine cu produse alimentare, se duce/vine de la serviciu, joacă șah sau pescuiește cu feciorul (în nicio fotografie tatăl nu pescuiește și nu joacă șah cu fiica!), explică copiilor poziția geografică a țărilor, cântă la chitară, citește ziarul (mereu în fotoliu!).

Reiese că bărbații nu sunt buni la bucătărie, sunt implicați puțin în creșterea și educația copiilor, sunt o prezență activă, pot coordona cu succes diferite activități, vin obosiți de la serviciu, de aceea au nevoie de relaxare (ziar, șah, pescuit), sunt mai atașați de băieți. Datoria lor este să aducă bani acasă.

(Imagine din manualul de limbă română pentru alolingvi, clasa a II-a)

(imagine din Abecedar)

„În manualele școlare am văzut că, de cele mai multe ori, mama este gospodină-n casă. Mama mea tot gătește bine, dar ea nu stă numai la bucătărie. Nu doar mama gătește, ci și tatăl. Dintre copii, eu o ajut cel mai des pe mama la bucătărie”, ne spune Daniil, elev în clasa a V-a.

(imagini din manualul de l. engleză, clasa a II-a și clasa a III-a) 

 (imagini din manualul de l. engleză, clasa a II-a)

În cazul persoanelor de vârsta a treia, preponderent bunicii, am atestat o nedreptate dublă  inegalitate de gen și discriminare pe criterii de vârstă. Bunicii nu sunt implicați deloc în activități profesionale, stând doar pe lângă casă și având grijă de nepoți. De regulă, bunica tricotează, împletește, brodează, în timp ce stă pe scaun sau în balansoar, pregătește dulciuri și plăcinte cu nepoțelele (mai rar cu nepoții), iar bunelul citește, povestește nepoților istorii, joacă șah. De cele mai multe ori, bunicii poartă ochelari și baston, au părul cărunt, creând impresia că sunt neputincioși și cu o mulțime de probleme de sănătate specifice vârstei.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

„În cărți, copiii văd un model de adulți. Lor li se impune un model de părinte, care, în multe cazuri, este diferit de cel din familia reală. Vorbim despre identitatea persoanei. Femeia poate dorește și altceva decât cratița, poate dorește să devină cosmonaută, fotbalistă sau juristă. Femeia tot timpul este lângă mâncare și copii, în schimb, tatăl are competențe. Am remarcat de ani de zile o inegalitate de gen flagrantă, mai ales în manualele de limbă engleză. Mama se află în mod constant lângă cratiță sau rufe, tatăl citește un ziar, în timp ce bunica brodează. Tatăl stă în fotoliul cel mai confortabil, bunica stă pe un scaun sau într-un balansoar, iar mama e în picioare”, menționează Olga Bîtcă, coordonatoare de proiecte la Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO).

(imagine din Abecedar)

(Tata – inginer; mama – casnică. Imagine din manualul de limbă română pentru alolingvi, clasa a III-a)

„Există familii în care rolurile sunt repartizate altfel și ar fi bine să existe diversitatea – atât fetițe care practică sportul, cât și fetițe care brodează. Din păcate, ceea ce persistă încă în manuale, în special în cele de limbă engleză și științe ale naturii, induce doar un rol al femeii, bărbatului și al bunicilor. Fiecărui membru al familiei îi este atribuit doar un rol, care se repetă de la desen la desen.

Pentru copil, situația ideală este atunci când profesorul e sensibil inclusiv la drepturile omului. La momentul de față, nici profesorii, nici Ministerul (M. Educației, Culturii și Cercetării n.red.) nu sunt sensibili la drepturile copilului. Consider că problema se află la nivel de scheme, care pot fi coruptibile, la nivel de autor/editor și la nivel de Minister. E nevoie de un dispozitiv care să convină drepturilor copilului. Revine Ministerului Educației să pună accent pe un mod de viață sănătos, împreună cu unele politici ale M. Sănătății, care trebuie să conlucreze. Ar fi bine să existe o clarificare în privința manualelor și a autorilor, să înțelegem de ce aceiași autori apar în mai multe cărți, ca să existe o justificare pentru părinți”, adaugă Olga Bîtcă.

Profesii

Unul dintre domeniile în care se observă vădit inegalitatea de gen este piața muncii. Profesiile sunt practic împărțite în: pentru bărbați și pentru femei, chiar dacă realitatea demonstrează că femeile pot activa cu succes în domeniile tehnic, economic, medical, iar bărbații – în cel al educației și culturii. La capitolul profesii, manualele de limbă engleză promovează cel mai mult profesiile stereotipizate.

Cu excepția câtorva imagini, cele care predau elevilor sunt femei – învățătoare de clasele primare, de matematică, de limbă engleză. Și de această dată, mai aproape de copii.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

În afară de două imagini identificate cu bărbați în calitate de vânzători, femeile pot vinde orice, în manualele școlare – ochelari, dulciuri, flori, bilete, pâine, animale.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

Contactată telefonic de Suntparinte.md, Iulia Ignatiuc, una dintre autoarele manualelor de limbă engleză, a declarat că au existat discuții cu privire la respectarea egalității de gen:

„Chiar când compuneam dialogurile, „trimiteam” tatăl la bucătărie, ca să vadă copiii că tatăl trebuie să ajute. Noi am atras atenție la acest aspect. De ce apare mai des femeia în calitate de vânzătoare? Într-adevăr, majoritatea persoanelor care vând sunt femei: există profesii speciale pentru femei și pentru bărbați. În cazul în care vor fi reeditate manuale, cu siguranță, vom lua în considerare acest aspect al egalității de gen”.

Întrebată dacă Ministerul de resort vine cu recomandări privind respectarea egalității de gen, Iulia Ignatiuc a menționat că „textul și imaginile sunt la discreția autorilor, iar Ministerul Educației, Culturii și Cercetării nu vine cu recomandări. Curriculumul este singurul document după care ne conducem”.

(Funcțiile bărbaților: taximetrist, meșteșugar, antrenor de fotbal, antrenor pentru alpinism, șofer de camion, mecanic de tren, judecător, polițist/inspector de patrulare. Colaj cu imagini din mai multe manuale) 

(Funcții exercitate de bărbați: frizer, bucătar, violonist, fermier, pilot, pictor, scriitor, croitor-cusător, medic.

Imagine din manualul de l. engleză, clasa a IV-a) 

„Participarea femeilor la activitatea economică este esențială, nu numai pentru motive de echitate, ci ca un element strategic. Statele care nu reușesc să utilizeze talentul a jumătate din populația lor fac o alocare ineficientă a resurselor, au o creștere mai mică și își pun în pericol competitivitatea”, se menționează în Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pe anii 2016-2020.

(profesii pentru bărbați: frizer-bărbier, poștaș, fermier; profesii pentru femei: asistentă medicală, florăreasă. 

Imagine din manualul de l. engleză, clasa a III-a)

„Editorul este responsabil de orice cuvânt care apare în cărți. Este firesc să identificați această problemă (inegalitatea de gen n.red.) în toate manualele, întrucât oamenii vin dintr-o altă epocă în care aceste discuții nu erau. Sunt chestii firești. Primim recomandări cu privire la egalitatea de gen de la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. În anul 2000 a fost realizat un studiu și au fost numărați copiii (femei, bărbați, fete și băieți). Autorii au mână liberă să facă selecția pe care o cred ei de cuviință. Tot timpul am fost pentru libertatea autorilor. Dacă autorii au un text în care mama e cu șorț și cu broboadă, respectiv și pictorul face același lucru. Pictorul, de asemenea, are mână liberă să facă ceea ce crede, reieșind din textul care este pe pagină. De fapt, inegalitatea de gen nu este cea mai gravă problemă din manualele școlare”, ne-a spus fondatorul și editorul „Cartier”, Gheorghe Erizanu.

(profesii pentru bărbați: polițist, mecanic, programator, profesor de geografie, doctor, șofer, fermier; profesii pentru femei: casnică, vânzătoare. Imagini din manualul de limbă engleză, clasa a II-a) 

„Calitatea unui manual se reflectă prin valorile pe care le transmite. Este important ca Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, ca autoritate publică, să se asigure ca manualele, cel puțin, să nu promoveze anumite roluri stereotipice de gen. În anii 2005-2006 a existat un proiect în cadrul căruia am evaluat mai multe manuale școlare, am lucrat cu editorii, cu autorii de manuale, însă, probabil, nu am reușit într-atât de mult să schimbăm sistemul. Într-adevăr, trebuie să vedem în cărți promovarea unor valori ca: diversitatea, egalitatea etc. Dacă am face o analiză a mediilor de comunicare, am observa că toate sunt suprasaturate cu imagini sexiste, fiind promovate foarte des diferențe tradiționale de gen”, este de părere directorul executiv al Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare”, Alexei Buzu.

(profesii pentru bărbați: chirurg, croitor-cusător, artist; profesii pentru femei: frizeriță, manichiuristă.

Imagine din manualul de limbă română pentru alolingvi, clasa a II-a)

„În mare parte, manualele sunt plătite din banii publici. Aceasta înseamnă că avem o lege aprobată în 2006, care prevede că statul trebuie să asigure și să promoveze egalitatea de gen, să prevină și să elimine toate formele de discriminare după criteriul de sex. Aceasta înseamnă că trebuie să existe responsabili la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și, atunci când este efectuată evaluarea manualelor și a materialelor auxiliare, trebuie să existe o condiție clară privind limbajul nonsexist și imaginile nonsexiste. Trebuie să existe un efort asumat din partea Ministerului de profil și a celor care produc manuale, ca să promoveze o imagine mult mai diversă, să arate că femeile și bărbații pot avea multe alte roluri”, mai spune Alexei Buzu.

Activități și jocuri 

Bariera de gen este prezentă și la capitolul jucării, jocuri, activități. Manualele școlare încurajează fetele și băieții să își aleagă activitățile și jucăriile în funcție de sex. Prin urmare, fetele din cărțile analizate preferă să se joace cu păpușile, rareori cu mingea, să sară cu coarda (practic în fiecare manual), să joace „Șotron” și să facă gimnastică.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

(imagine din Abecedar)

„Nu e corect ce e scris în manuale și eu înțeleg foarte bine acest fapt. În realitate, fiecare copil are interesele sale: unuia îi place să joace fotbal, iar altuia – să brodeze”, ne-a spus Alexandra, elevă în clasa a V-a.

La polul opus, activitățile băieților includ mult efort fizic, inteligență și competențe. Ei aleargă, se luptă, ridică greutăți, înoată, confecționează și înalță zmeie de hârtie, joacă șah, sunt campioni la diferite tipuri de sport, joacă fotbal. Doar într-o singură imagine o fată joacă volei cu alți șase băieți. Cât ține de jucării, băieții preferă mingea, jocurile de construcție, mașinile, fiind omise imagini în care băiatul leagănă o păpușă sau joacă „Șotron” împreună cu o fată. De cele mai multe ori, băieții au cercul lor aparte, iar fetele – la fel.

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

„Cunosc fete care practică fotbalul și se îmbracă în blugi. Nu toate fetele se vor juca cu păpușile, unele vor dori să conducă o motocicletă sau să joace fotbal. Cunosc și cazuri când băieții au cerut să fie prezenți la lecțiile de croșetat și brodat la orele de educație tehnologică. Preferințele sunt diferite. În cazul dat, ne referim la libertatea de expresie și la cea de a se identifica”, menționează Olga Bîtcă, coordonatoare de proiecte la Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO).

Imagini îngrijorătoare

În cadrul analizei, au fost depistate și unele imagini care pun într-o lumină nefavorabilă femeia. În multe cazuri, fetele poartă fuste exagerat de scurte, ceea ce ar induce ideea greșită precum că anume acest mod de a se îmbrăca este responsabil pentru creșterea violenței asupra femeii (femei cu fuste scurte – femei abuzate sexual). De asemenea, în câteva imagini apare aceeași fetiță „supusă” băiatului – prin corpul ușor înclinat înainte, sugerând că face o plecăciune atunci când se salută. O altă imagine cu tentă sexistă am întâlnit-o în manualul de matematică, clasa I-a, în care apar patru băieți stând pe o bancă, admirând două fete îmbrăcate în fustă, care trec prin fața lor. De asemenea, au fost depistate imagini când mama este îmbrăcată necorespunzător în timp ce își adoarme fiica, chiar dacă nu se menționează că aceasta s-ar pregăti pentru o petrecere (cu decolteu, rochie roșie, ruj roșu, cercei roșii, machiaj pronunțat).

(colaj cu imagini din mai multe manuale) 

Suntparinte.md a încercat să afle dacă există o structură în cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, responsabilă de evaluarea manualelor școlare, din punctul de vedere al egalității de gen, și dacă Ministerul are un ghid de recomandări în acest sens pentru autorii de manuale. Responsabilii în educație își pasează responsabilitatea unuia altuia.

Institutul de Științe ale Educației ne-a spus că un răspuns privind egalitatea de gen în manuale ne va oferi doar Ministerul de resort. În același timp, directorul Fondului Special pentru Manuale, Gheorghe Gârneț, ne-a spus că instituția pe care o conduce este responsabilă „doar de aspectul tehnic. Comisiile de evaluare sunt parte a Ministerului”.

„Deocamdată, nu am un răspuns privind acest aspect, nu sunt sigur că au fost puse în fața autorilor anumite condiții cu referire la gender. Ministerul emite un ordin, editurile participă împreună cu autorii lor. Noi solicităm doar condițiile față de manuale. Cu siguranță, în viitorul apropiat Ministerul va veni cu o reacție”, a menționat Valentin Crudu, șeful Direcției învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului.

„Egalitatea între femei și bărbați înseamnă drepturi, oportunități și responsabilități egale pentru fiecare femeie și bărbat în toate sferele vieții publice și private. Asigurarea egalității între femei și bărbați reprezintă un element esențial în cultivarea respectului față de rolul legii în realizarea protecției drepturilor omului, stabilirii unui stat de drept, creșterii economice și durabilității societății în general”. (Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pe anii 2016-2020)

Educația este pilonul principal în combaterea inegalității de gen! 

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.