Siguranța familiei

Între lege și realitate: Scaunele auto pentru copii, obligatorii în taxiurile din Republica Moldova

Postat de mai 15, 2017 No Comments

Siguranța copiilor în mașină este una dintre preocupările de bază ale părinților. Riscul de accidentare sau moarte în urma unui accident rutier scade cu până la 80%, atunci când copilul este transportat în sistem de reținere sau de adaptare.

Cel mai sigur loc din mașină pentru copii este bancheta din spate, de preferință în mijloc. Transportarea copilului de până la 12 ani pe bancheta din față este interzisă, deoarece pernele de aer (airbagurile) din dotarea mașinii pot ucide sau trauma copilul în caz de impact.

Începând cu anul 2013, în Republica Moldova este obligatoriu ca minorii cu vârsta de până la 12 ani să fie transportați doar în autoturismul utilat cu sistem de reţinere (scaun auto) sau cu alte mijloace de adaptare (pernă specială, scaun de înălţare, care acordă posibilităţi de aplicare a centurilor de siguranţă standard), cu respectarea următoarelor cerințe:

a) sistemul de reținere a copiilor corespunde standardelor de siguranță;

b) sistemul de reținere a copiilor corespunde masei şi taliei copilului;

c) poziția copilului pe scaun permite aplicarea corectă (bazin/umăr) a centurii de siguranță.

Regulamentul circulației rutiere obligă toți șoferii care au în calitate de pasageri copii cu vârsta de până la 12 ani să își utileze mașina. Sub incidența acestei legi cad și șoferii de taxi, potrivit Ulianei Catan, specialistă superioară a Secției supraveghere transport a Direcţiei supraveghere transport şi circulaţie rutieră a INP.

Totuși, intrarea în vigoare a Regulamentului nu i-a disciplinat pe șoferii de taxi, întrucât Codul contravențional nu prevedea nicio amendă în acest sens. În urma numeroaselor solicitări parvenite din partea INP, au fost introduse amenzi pentru persoanele care pun viața copiilor, astfel încât abia de la începutul anului 2017 a intrat în vigoare amenda de la 450 la 600 de lei, cu aplicarea a trei puncte de penalizare. Totuși, nu există date statistice privind numărul taximetriștilor care au fost amendați.

Reprezentanții de la INP dau asigurări că, pe parcursul ultimilor ani, au fost organizate o serie de ședințe și întâlniri cu taximetriștii, care au fost informați despre importanța sistemelor de reținere și adaptare. În plus, la sfârșitul anului 2016, INP, în colaborare cu partenerii din Estonia, au donat mai multor șoferi (nu doar celor de taxi) elemente de adaptare.

Prin urmare, dacă aveți nevoie de o mașină de taxi dotată cu sistem de reținere/adaptare, trebuie să anunțați dispeceratul atunci când faceți comanda.

Care este situația reală în țara noastră, atunci când ne referim la taxiuri?

Suntparinte.md a făcut un experiment prin care a dorit să verifice cât de pregătite sunt taxiurile pentru a transporta copii cu vârsta până la 12 ani. Am sunat la cinci companii de taxi și am solicitat o mașină cu sistem de reținere/adaptare pentru a transporta doi copii. În toate cazurile am primit răspunsul că nu există asemenea mașini: „Nu avem așa ceva, ne cerem scuze”; „Nu, apelați în altă parte”; „Cu părere de rău, așa ceva nu facem”; „Avem mașini doar cu centuri pe bancheta din spate”; „Părinții trebuie să vină cu scaunul auto și să îl instaleze în taxi”.

Natalia Ciubarov, coordonatoarea campaniei „Știi să eviți pericolele străzii?”, din cadrul proiectului moldo-elveţian „Regionalizarea Serviciilor Pediatrice de Urgenţă şi Terapie Intensivă din Republica Moldova” (REPEMOL), susține că studiile internaționale privind siguranța copilului în mașină au demonstrat faptul că scaunul auto reduce riscul de accidentare în urma impactului cu circa 40-80%, respectiv copilul este salvat și fără sechele.

„Scaunul auto nu este un moft și nici o dorință a legiuitorilor. Este de datoria părinților să aibă grijă ca mașina să fie dotată cu scaun auto. Cred că și firmele de taxi ar trebui să se preocupe de siguranța pasagerilor și să aibă măcar perne de înălțare. De ce, atunci când mergem cu mașina, cuplăm centura, în schimb lăsăm copilul pe bancheta din spate fără niciun accesoriu de siguranță? Această întrebare ar trebui să și-o adreseze fiecare. Până la urmă ce ne dorim? Să ajungem în siguranță la destinație”, a adăugat Natalia Ciubarov.

În 2016, organizația „Automobil Club Moldova” (ACM), în colaborare cu INP, a organizat mai multe întâlniri cu șoferii de taxi, în cadrul campaniei „Centura de siguranță” . Reprezentanta ACM, Tatiana Mihailova, recunoaște însă că rezultatele nu sunt îmbucurătoare, de aceea va organiza o altă întâlnire cu taximetriștii. În context, au fost elaborate mai multe broșuri și pliante care vor fi împărțite conducătorilor auto. De asemenea, va fi organizat un concurs de premiere a celor mai disciplinați șoferi.

Cum să alegeți corect scaunul auto sau mijloacele de adaptare? Răspunsul îl aflați de la Uliana Catan, specialistă superioară a Secției supraveghere transport a Direcţiei supraveghere transport şi circulaţie rutieră a INP.

La alegerea unui scaun auto pentru micuț trebuie să țineți cont de greutatea și înălțimea copilului (nu de vârstă). De asemenea, este bine să țineți cont de construcția mașinii, astfel încât scaunul auto să fie instalat corect în mașină.

La achiziționarea unui fotoliu auto verificați dacă acesta corespunde standardului siguranței ECE R44.04 – această combinație de litere și cifre semnifică cel mai înalt standard al siguranței al fotoliului.

I. Grupul 0 – 0+ (0-13 kg)

Sugarii sunt cei mai vulnerabili călători. Ei au nevoie de un sistem de reținere special, care le va oferi protecție față de diversele tipuri de accidente. Sistemul de reținere a copilului în care acesta stă cu spatele spre direcția deplasării (uneori numit „scoică”) oferă cea mai bună protecție pentru sugari, până când aceștia ajung cel puțin la 13 kg greutate.

II. Grupul I (9-18 kg)

Un sistem de reținere pentru acești copii ar fi bine să limiteze pe cât posibil mișcarea capului spre înainte în cazul unui impact frontal și să ofere protecție mecanică în cazul unui impact lateral. Centurile și hamurile trebuie alese și adaptate pe măsura copilului (în raport cu înălțimea și talia micuțului).

III. Grupul II (15-25 kg)

Este un scaun înălțător cu spătar, folosit atunci când copilul are o greutate între 15 și 25 kg (aproximativ 3-7 ani). El este utilizat, de regulă, până când copilul depășește înălțimea de 145 cm.

IV. Grupul III sistemul de adaptare (22-36 kg)

Perna de înălțare sau înălțătorul fără spătar este creat pentru copiii cu o greutate între 22 și 36 kg (aproximativ de la 6 la 12 ani, în funcție de înălțimea și masa corporală a copilului). Sistemul de adaptare înalță copilul astfel încât centurile de siguranță ale vehiculului să fie utilizate corect, trecând în partea de sus peste umăr prin zona toracelui (și nu prin dreptul gâtului), iar în partea inferioară – peste pelvis.

„De multe ori, conducătorii auto ne asigură că sunt șoferi experimentați și conduc foarte bine și că, de când dețin permisul de conducere, nu au provocat niciun accident. Într-adevăr, probabilitatea comiterii sau implicării într-un grav accident este relativ mică, dar chiar și cel mai mic risc trebuie să fie luat în calcul, deoarece în caz de implicare în accident consecințele acestuia sunt inevitabile. Apoi ne rămâne doar să regretăm că nu am întreprins măsurile de siguranță pentru a atenua consecințele impactului sau chiar pentru a salva viața copilului”, conchide Uliana Catan. 

Vezi și:

(Infografic) Siguranța copilului în mașină: scaunul auto salvează vieți

Avertizare de la INP: Instalați scaune speciale în mașină pentru siguranța copiilor