Util pentru părinți

Jocuri ce ne amintesc de copilărie. Tu pe care le-ai încercat?

Postat de iunie 26, 2017 No Comments

Noile tehnologii au înlocuit treptat multe dintre jocurile care au marcat copilăria generațiilor trecute. Unele dintre jocuri au și peste 100 de ani de când au fost practicate pentru prima dată.

Cu siguranță, mulți dintre voi au încercat măcar unul dintre aceste jocuri, de aceea vă îndemnăm să le arătați și copiilor dumneavoastră cum să se bucure de perioada copilăriei, departe de gadgeturi și computere:

Mă iubește sau nu mă iubește?

Romanița de câmp era considerată un „oracol al iubirii”. Jocul este următorul: te gândești la o persoană, însă nu îi rostești prenumele. Iei o romaniță și începi a smulge petală cu petală, spunând în ordinea: „Mă iubește?”, „Nu mă iubește?”. Ultima petală îți va oferi răspunsul corect.

Șotron

Pentru acest joc ai nevoie doar de cretă. Desenezi pe asfalt un traseu cu mai multe căsuțe (7-10). Jucătorul stă în fața căsuței cu nr.1 și aruncă o pietricică în căsuța nr.1. Apoi sare într-un picior în prima căsuță, se apleacă, recuperează pietricica, după care sare înapoi de unde a aruncat. Ulterior, aruncă piatra în căsuța cu numărul 2, respectând aceeași regulă până ajunge la ultima căsuță. Câștigă primul jucător care parcurge tot traseul fără greșeli. Pierde cel care nu reușește să arunce pietricica în căsuța care trebuie, atinge cu piciorul vreo linie, sare în afara șotronului sau își pierde echilibrul și pune jos ambele picioare.

Rața împușcată/Rațele și vânătorul

Jucătorii sunt împărțiți în două tabere: vânătorii și rațele. Două persoane vor juca rolul de vânători, iar restul persoanelor sunt rațe. Terenul va fi delimitat, astfel încât persoanele să nu iasă din zonă atunci când se feresc de minge. Cei doi vânători vor arunca mingea de la unul la celălalt, încercând să ochească o rață. Persoanele atinse cu mingea se așază în pilostrii în acel spațiu. Jocul se încheie când ultima rață este atinsă de vânători. Aceasta trebuie să se ferească de mânge de un număr egal cu vârsta pe care o are. Rațele pot fi salvate atunci când una dintre persoanele neatinse prinde mingea și o aruncă în direcția lor. Ca să fie salvate toate rațele, acestea trebuie să se țină de mâini, în caz contrar iese doar persoana care a fost atinsă. După ce jocul se încheie, vânători vor deveni prima și ultima rață atinsă.

Împărate, împărate, dă-ne un soldat/Țară, țară, vrem ostași

Sunt formate două grupuri. Jucătorii din fiecare echipă se țin de mână, formând un cordon. Echipa care începe jocul strigă: „Împărate, împărate, dă-ne un soldat”. Celalaltă echipă întreabă: „Pe cine?”. Adversarii aleg persoana. Cel ales trebuie să fugă spre echipa adversă și să spargă cordonul. Dacă reușește, atunci ia unul dintre adversari și se întoarce în echipa sa. Dacă nu, va trebui să facă parte din echipa adversarului. Câștigă jocul echipa care reușește să captureze toți jucătorii „dușmanului”.

Baba Oarba

E nevoie de o eșarfă. Este delimitat un spațiu din care participanții nu au voie să iasă. Participanții aleg Baba Oarba, folosind o numărătoare. Cel ales este legat la ochi și trebuie să îi găsească pe ceilalți copii, care încearcă să se ascundă, făcând însă puțin zgomot. Dacă Baba Oarba reușește să atingă pe cineva și să îi ghicească prenumele, atunci acel copil devine Baba Oarba.

Șapte oameni fac o casă

Mai mulți copii se aranjează într-un cerc. Întind palmele lateral, astfel încât să fie posibilă lovirea ușoară de către alt participant. Jocul începe cu fraza: „Șapte oameni fac o casă, câte lemne trebuie?”, în timp ce participanții se lovesc unul pe altul peste palmă. Ulterior, un copil spune un număr. Copiii încep a număra în timp ce lovesc palma persoanei alăturate. Numărătoarea are loc în șoaptă, iar cel la care va ajunge numărul anunțat trebuie să fie atent – el trebuie să evite ca predecesorul său să îl lovească peste palmă. Dacă nu reușește să își ferească mâna, va fi exclus din concurs.

Am o călimară

Copiii se așază în cerc. Mâna fiecăruia reprezintă o călimară. Un copil începe a număra „Am o călimară / Plină cu cerneală / Ce culoare are /Călimara ta?”. Copilul pe a cărui călimară s-a terminat întrebarea trebuie să spună o culoare care se regăsește pe îmbrăcămintea sa. Continuă numărătoarea cu întrebarea: „Ai tu pe tine culoarea X?” Copilul pe a cărui călimară a fost spusă culoarea trebuie să caute pe el culoarea cerută. Dacă are, atunci arată culoarea. Dacă nu are, este nevoit să retragă un deget. Cel care rămâne cu cele mai multe degete la mână câștigă.

Telefonul stricat/Telefonul fără fir

Mai mulți copii se așază într-un șir (cu cât mai mulți copii, cu atât e mai interesant). Primul copil spune un cuvânt în șoaptă la urechea celui de lângă el. Acesta trebuie să îi transmită următorului și tot așa până la ultimul copil, care trebuie să rostească cuvântul înțeles. De multe ori, cuvântul inițial se transformă în cu totul altul și copiii se amuză. Jocul continuă atunci când ultimul copil îi ia locul primului.

Crocodil/Pantomimă

Mai mulți copii se aranjează într-un șir, iar unul, care se află în fața lor, explică un cuvânt prin gesturi și mimică. Ceilalți trebuie să ghicească cuvântul. Persoana care ghicește cuvântul vine în fața jucătorilor pentru a explica un alt cuvânt.

De-a v-ați ascunselea

Mai mulți copii se ascund, iar unul trebuie să îi găsească pe ceilalți. Cel selectat numără până la un număr prestabilit, după care strigă: „Pe cel ce nu e gata îl iau cu lopata!”. Primul găsit este cel care va căuta în următoarea rundă.

Podul de piatră 

Doi sau mai mulți copii stau față în față cu mâinile împreunate și ridicate, formând un pod. Ceilalți trec pe sub „pod”, cântând: „Podul de piatră s-a dărâmat / A venit apa și l-a luat / Vom face altul pe râu, în jos/ Altul mai trainic și mai frumos”. În momentul în care ultimul cuvânt din cântec va fi pronunțat, copiii care formează podul lasă mâinile în jos și prind copilul care se află sub pod. Acel copil este exclus din șir și va sta în spatele unuia dintre copiii care formează podul, până când toți copiii vor fi prinși, formând astfel un zid al podului.

Cartoful fierbinte

Copiii stau în cerc. Se aude un fundal muzical sau o persoană cântă în timp ce copiii pasează mingea din mână în mână. Când se întrerupe cântecul, copilul care a rămas cu „cartoful” în mână iese din joc.

Fierbinte sau rece/Apă-apă, foc-foc

Copiii ascund o jucărie, iar un alt copil trebuie să o găsească. Jocul se desfășoară prin îndrumarea copilului cu ajutorul stimulilor: cald, rece, fierbinte, gheață. De exemplu, cald – aproape; fierbinte – foarte aproape; rece – departe; gheață – prea departe. 

Înghețata-dezghețata

Un copil trebuie să alerge după ceilalți, încercând să îl atingă pe unul dintre ei. Atunci când îl atinge înseamnă că l-a înghețat. Respectiv, cel înghețat trebuie să atingă o altă persoană.

Elasticul

Este un joc practicat cel mai des de fete. De regulă, fiecare echipă este formată din câte 2-3 persoane. Două persoane țin elasticul întins, în timp ce cealaltă echipă sare. Există mai multe feluri de a sări, care devin tot mai complexe pe măsură ce echipa înaintează în joc (peste elastic, în afara elasticului, morcov, foarfece, când elasticul este întins la nivelul gleznelor, al taliei, umerilor etc.).

Coarda

Jocul începe de la numărul 10 și se termină la 1. De exemplu, sărituri cu mâinile încrucișate, într-un singur picior, cu un picior înainte și cu altul în spate. Când greșește un copil, atunci coarda trece la celălalt.

Capra

Un jucător stă aplecat cu capul în jos, cu mâinile sprijinite pe genunchi, astfel încât ceilalți copii să sară peste el. Dacă un jucător greșește, atunci el trece în rolul caprei. Uneori, mai mulți copii se află în rol de capră, astfel jocul devine mai amuzant și mai complex.

De reținut! Jocurile diferă de la o zonă geografică la alta, respectiv regulile sunt diferite. Contează faptul că copiii se distrează, socializează și își dezvoltă puterea de concentrare, atenția, rezistența și abilitățile strategice.

Lasă un comentariu