Teatrul social - o poveste reală prin care elevii învață să nu-și discrimineze colegii cu dizabilități
Școlar

Teatrul social – o poveste reală prin care elevii învață să nu-și discrimineze colegii cu dizabilități

Discriminarea are diverse forme și poate fi întâlnită foarte des. Aceasta însă poate fi eliminată, prin educarea noii generații de a deveni tolerantă și empatică. De șase ani, Asociația Keystone Moldova desfășoară spectacole de teatru social în școlile din țară, cu scopul de a descuraja discriminarea în rândul tinerilor.

Lecţia de limba română. Andrei și Evelina, doi elevi cu nevoi speciale, sunt ignorați și discriminați de către colegi. Aceștia sunt marginalizați din cauza problemelor de sănătate pe care le au, fiind percepuți drept persoane fără capacități intelectuale, cu un comportament necorespunzător. În timpul conflictului, profesoara asistă pasiv, încurajând astfel discriminarea elevilor cu nevoi speciale. Ulterior, aceasta părăsește clasa fără să se implice.

Sceneta ruptă parcă din viața reală este subiectul unei piese de teatru social, care împuternicește publicul să găsească soluții și să rezolve problemele în mod participativ. Piesa a fost pusă în scenă de către trupa „Alternativ”, la Liceul Teoretic „Maria Bieșu”, din satul Volintiri, raionul Ștefan Vodă.

Așa cum teatrul social sau teatrul forum este o formă alternativă de educație, care angajează membrii societății în recunoașterea și rezolvarea problemelor, elevii din Volintiri au fost puși să identifice situațiile de conflict și să ofere soluții.

Atunci când constatau o asemenea situație, elevii ridicau mâna și strigau cât îi țineau plămânii: „STOOOOP!”. Aceștia veneau cu soluții pe care le punea în practică în scenă, fiind în pielea actorilor.

Astfel, durata unei sesiuni de teatru forum depinde în mod direct de public. Dacă acesta este activ și intervine cu mai multe soluții, spectacolul poate dura și patru ore.

Antonia, elevă în clasa a VII-a, a urcat de două ori în scenă. Pentru prima dată, a fost în rolul unei eleve care îl apără pe Andrei. A doua oară, ea a fost profesoara, care a intervenit atunci când Elevina era înjosită de către colege.

„Este foarte important ca fiecare dintre noi să fie tolerant și să accepte persoanele cu nevoi speciale. Piesa la care am asistat m-a încurajat să intervin pe viitor atunci când voi vedea o situație discriminatorie în care este implicată o persoană cu nevoi speciale”, a spus eleva.

Denis, elev în clasa a VIII-a, a menționat că este pentru prima dată când asistă la o piesă de acest gen și a rămas foarte impresionat.

„În primul rând, am înțeles că fiecare persoană este specială în felul ei și nu trebuie să o ignorăm sau să o discriminăm. Atunci când asistăm la o asemenea situație trebuie să intervenim prin metode pozitive, astfel încât persoana agresoare să înțeleagă că nu are un comportament corect”, a adăugat elevul.

Natalia Matei este joker în cadrul teatrului forum. Ea este cea care pregătește publicul, îi adresează întrebări, clarifică termenii care vor fi folosiți și încurajează elevii să iasă în scenă. Natalia spune că teatrul social trebuie să se bazeze pe o poveste reală, deoarece acesta este, de fapt, o repetiție a realității.

„Teatrul forum este o tehnică care aduce rezultate foarte bune. De fiecare dată, publicul este diferit și la fiecare spectacol elevii vin cu soluții diferite. În cadrul acestor spectacole, tinerii au posibilitatea să identifice mai multe soluții și atunci când devin martori ai unei situații discriminatorii, ei au curajul să intervină”, a menționat aceasta.

Membrii trupei „Alternativ” nu sunt actori profesionişti, ci voluntari în cadrul Asociaţiei Keystone Moldova.

Andrei a jucat rolul elevului în scaun rulant. El afirmă că primește o plăcere enormă atunci când la sfârșitul spectacolului elevii își schimbă atitudinea față de persoanele cu nevoi speciale.

„Îmi doresc foarte mult să fim toți egali, iar persoanele cu dizabilități să nu fie criticate și ignorate”, a precizat Andrei.

Lina Malcoci, coordonatoarea trupei „Alternativ”, a jucat rolul agresoarei. Ea spune că teatrul forum este o tehnică foarte bună de a stopa sau a diminua fenomenul discriminării în școală.

”Deseori, atunci când venim în școli, elevii nu cunosc termenii care trebuie să fie utilizați în raport cu persoanele cu nevoi speciale. Însă, în urma spectacolelor noastre, s-au schimbat foarte multe lucruri. A scăzut nivelul de agresivitate, elevii au devenit mai toleranți, au fost instalate rampe în unele școli. Efectele teatrului forum apar după o lună – două, atunci când ei încep să observe situațiile de discriminare și chiar intervin”, a adăugat Lina Malcoci.

Keystone Moldova a început activitățile de teatru forum în luna februarie 2012. Atunci a fost fondată trupa de teatru social „Oameni care inspiră” (ulterior – Alternativ). Pe parcursul a șase ani, aceasta a ajuns în peste 150 de instituții, din diferite regiuni ale țării, cu scopul de a stopa discriminarea față de persoanele cu dizabilități.

Acest material a fost realizat în cadrul Proiectului „Abilitare prin comunicare”, susținut de Reprezentanța IM Swedish Development Partner. IM și donatorii săi inițiali nu împărtășesc în mod obligatoriu opiniile exprimate de organizația parteneră și doar autorul este responsabil pentru conținut.

Fotografiile au fost realizate de Ana Gurdiș

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.