Știri

Studiu: Dezinstituționalizarea copiilor cu dizabilități mintale este făcută formal, de dragul raportării unor cifre

Postat de decembrie 18, 2017 No Comments

Copiii cu deficiențe mintale, care sunt dezinstituționalizați din casele-internat din Orhei și Hîncești, se confruntă în continuare cu mai multe probleme, deoarece pregătirea lor și a familiilor nu este una corespunzătoare. Asta se întâmplă din cauză că politica de dezinstituționalizare a copiilor cu dizabilități mintale este realizată în mare parte formal, fără dorița unei implicări practice eficiente, cu căutare de scuze și de dragul raportării unor cifre. Aceste concluzii se regăsesc în Studiul „Evaluarea situației copiilor plasați în casele-internat pentru copii cu deficiențe mintale Orhei și Hîncești în proces de dezinstituționalizare”, realizat de Oficiul Avocatul Poporului, cu suportul UNICEF.

Potrivit cercetării, în multe cazuri interesul superior al copilului nu constituie o prioritate la etapa de pregătire pentru dezinstituționalizare, în procesul de dezinstituționalizare, nici în cel de incluziune socială. Ca urmare, unele familii, în care acești copii au fost readuși, în mare parte nu sunt pregătite nici psihologic și nici material, pentru a-și îngriji copilul cu deficiențe mintale severe, care adesea manifestă și alte boli, ceea ce complică mai mult procesul de îngrijire.

Din motiv că specialiștii nu au pregătit nici reprezentanții autorităților locale, nici rudele persoanelor cu dizabilități mintale, aceștia nu știu cum să se comporte corect, cum să reacționeze sau cum să interacționeze și ce servicii să ofere.

Totodată, studiul scoate la iveală faptul că, la nivel de sistem și instituțional, nu este conștientizată necesitatea de a introduce în schema de personal funcția de psiholog.

„Nu putem să reabilităm un copil cu dizabilități mintale dacă nu-l ajutăm să se reabiliteze cu ajutorul psihologilor. Lipsa acestor specialiști limitează posibilitățile tinerilor, deoarece nimeni nu face cu ei terapie comportamentală, care îi va ajuta să se integreze în societate. Nu putem face economii pe unii specialiști care stau la baza reabilitării și incluziunii acestor copii. În ambele instituții nici nu este planificată angajarea acestor specialiști. Lipsa lor duce la diminuarea rezultatelor procesului de dezinstituționalizare”, a menționat Elena Draghici, autoarea studiului.

Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, Maia Bănărescu, susține că nu întotdeauna autoritățile locale fac față situației.

„Am înregistrat rezultate foarte bune la capitolul dezinstituționalizare, mulți copii s-au întors în familii. Vom monitoriza permanent procesul de dezinstituționalizare a copiilor cu dizabilități din cele două instituții care au fost menționate. Vom monitoriza procedura de dezinstituționalizare, și anume: unde pleacă copiii, cum este pregătită familia biologică și cum se lucrează cu ea după dezinstituționalizare. Este foarte important ca acești copii să beneficieze de servicii calitative, pe care deseori nu le au. Totodată, nu trebuie să uităm de familiile acestor copii. Unii părinți ne spun că nu s-a lucrat cu ei nici din punct de vedere psihologic, nici din punctul de vedere al dezvoltării unor abilități pentru a face față și a putea avea grijă de copil. În unele cazuri copiii dezinstituționalizați nu au fost vizitați de jumătate de an de către reprezentanții autorităților locale”, spune Avocatul pentru Drepturile Copilului.

Studiul a avut drept scop identificarea problemelor cu care se confruntă copiii plasați în casele-internat, reprezentanții legali, precum și autoritățile locale și rezolvarea acestora.

Datele statistice din ultimii trei ani arată faptul că numărul copiilor plasaţi în casele-internat este în descreştere, fapt ce  demonstrează că la nivel administrativ-teritorial local începe să se pună prioritar accentul pe servicii alternative celor rezidenţiale.

Lasă un comentariu