Sfaturi cum să ai grijă de flora intestinală a copilului tău
Util pentru părinți

Sfaturi cum să ai grijă de flora intestinală a copilului tău

Flora bacteriană intestinală se formează încă din primele clipe de viață și are un rol important în digestie, deoarece reglează funcțiile organismului și acționează ca un scut în fața agenților dăunători. Puțini dintre noi cunosc însă că activitatea florei intestinale poate fi ușor distrusă, iar ca rezultat pot apărea afecțiuni și infecții grave.

Flora intestinală aduce o multitudine de beneficii organismului uman:

  • Stimulează celulele imune în lupta contra viruşilor şi bacteriilor patogene. Aici sunt concentrate 80% din celulele imune ale organismului;
  • Sintetizează până la 70% din vitaminele necesare omului;
  • Inactivează produsele nocive care se formează în intestin, inclusiv cele cancerigene;
  • Participă la metabolismul colesterolului, îndepărtând excesul lui;
  • Apără de infecţiile intestinale şi de paraziţi.

Medicul igienist din cadrul Centrului de Sănătate Publică Chișinău, Margarita Bulbaş, susține că dereglarea microflorei intestinale conduce atât la o stare ușoară de oboseală, cât şi la dereglări grave ale sănătăţii. În organism pătrund mai puţine vitamine şi microelemente, suferă metabolismul, se formează condiţii pentru dezvoltarea maladiilor ficatului şi ale pancreasului. De asemenea, crește permeabilitatea pereţilor intestinali pentru alergeni şi toxine, se diminuează funcţiile de barieră ale ficatului.

Duşmanii microflorei intestinale sunt:

  • paraziţii, bolile intestinale şi ale altor organe ale tractului digestiv;
  • administrarea frecventă a antibioticelor (fără indicaţii);
  • factorii nocivi ai mediului ambiant.

Pentru a nu admite defecţiuni în activitatea intestinelor, trebuie respectat regimul echilibrat al alimentaţiei, modul de viaţă sănătos şi tratate bolile care conduc la dezvoltarea disbacteriozei. Este necesar de a introduce în alimentație produse acidolactice și de a limita consumul de alcool și administrarea necontrolată a antibioticelor.

Reţin evacuarea intestinelor produsele care conţin tanin: afinele uscate, ceaiul tare negru, cacao, produsele alimentare răzuite, substanțele cu o consistenţă vâscoasă (supele şi terciurile răzuite, îndeosebi cele de griş şi orez), produsele de patiserie şi făinoase.

Regulile de păstrare a microflorei sănătoase:

  • Consumul redus al dulciurilor şi fast-foodurilor, în favoarea fructelor şi a legumelor;
  • Excluderea excesului de produse condimentate şi a alcoolului;
  • Utilizarea mai multor produse acidolactice;
  • Respectarea numărului de mese pe zi: 4-5 ori;
  • Transferul părţii ponderale de calorii pentru prima parte a zilei;
  • Respectarea regimului de hidratare: 33 ml/kg masă corporală;
  • Consumul mai multor produse bogate în fibre naturale, care servesc drept substrat de alimentare a microflorei utile şi de evacuare la timp a reziduurilor din intestine;
  • Efectuarea activității fizice adecvate –  mersul pe jos şi gimnastica.

La evacuarea reziduurilor contribuie: pâinea neagră, care conţine cantităţi mari de tărâţe; legumele şi fructele; fructele uscate; crupele (hrişcă, de orz, de ovăz); băuturile nealcoolice (apele minerale, sucurile, cvasul, produsele acidolactice).

Toate procesele biochimice în organismul uman au loc cu participarea apei. De aceea, dacă nu există contraindicaţii (boli de inimă, de rinichi şi edeme), atunci omul trebuie să consume în 24 de ore aproximativ 1,5 – 2,0 litri de lichid (în acest volum nu intră supele, laptele, produsele acidolactice, sucurile – aceasta se consideră a fi mâncare) – apa minerală, apa curată, ceaiul verde. Doza minimală recomandată de lichid (preferenţial pentru apa curată) – 6 pahare pe zi.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.