Skip to content Skip to footer

Școala în Japonia/ Moldoveanca Inga Andronic povestește despre regulile și practicile dintr-o instituție publică de învățământ

Șase ani de școală primară și fără personal responsabil de curățenie în instituțiile de învățământ. Acestea sunt câteva dintre lucrurile neobișnuite pentru noi, care se întâlnesc în școlile din Japonia – țara care ocupă un loc de frunte în topul mondial al calității sistemului de educație, potrivit Forumului Economic Global (World Economic Forum, WEF).

Inga Andronic, o moldoveancă stabilită de 12 ani în Japonia, a povestit, din propria experiență, pentru suntparinte.md cum decurge procesul educațional într-o școală din Țara Soarelui Răsare. Fiica ei, Maria, în vârstă de 10 ani, este elevă în clasa a IV-a la o școală publică din Tokyo.

Disciplina este cuvântul-cheie care poate descrie sistemul de învățământ din Japonia.

„În Japonia, sistemul de învățământ și școlile, în general, au foarte multe reguli. Deși la început ne era puțin dificil să ne acomodăm, ulterior, am înțeles că totul este foarte bine organizat. Există multe reguli care trebuie respectate pentru a asigura o bună funcționare a lucrurilor și pentru a evita haosul. Aici totul este conform planului: lecțiile, concertele, chiar și competițiile sportive. Cred că doar pauzele între lecții sunt haotice”, susține tânăra mămică.

Copiii învață șase ani la școala primară

În primul rând, trebuie să cunoaștem faptul că, în Japonia, studiile la școala primară durează 6 ani, la școala medie – 3 ani și la liceu – 3 ani. Mai mult, în Japonia, anul școlar începe în luna aprilie. Acesta este împărțit în trei semestre: aprilie – iulie, septembrie – decembrie și ianuarie – martie.

Dacă copilul a împlinit 6 ani, acesta poate fi înscris în clasa I numai după ce susține un test, care are drept scop verificarea cunoștințelor copilului.

Școala în care învață Maria este una foarte mare. Acolo își fac studiile circa 1.000 de elevi, motiv pentru care au fost formate șapte clase de-a întâia, în unele dintre ele fiind și câte 40 de elevi. Fiecare elev are banca sa.

Deși ne-ar părea că doar în Moldova sunt organizate careuri, să știți că nu este așa. Și în școlile din Japonia sunt organizate careuri. Pentru clasele I, careul reprezintă un eveniment foarte important, în cadrul căruia diferiți invitați, profesori și elevi creează o atmosferă memorabilă. Un lucru important care trebuie de menționat, la careuri profesorilor nu le sunt oferite nici flori, nici cadouri.

Obligatorii sunt ghiozdanele și pălăriile, nu și uniformele școlare

La început de an școlar, părinții nu cumpără caiete sau cărți. Acestea sunt procurate de către administrația școlii și, ulterior, banii sunt retrași de pe conturile bancare ale părinților.

Copiii din clasele primare nu sunt obligați să poarte uniforme școlare, acestea fiind obligatorii doar pentru elevii din clasele gimnaziale și liceale. În schimb, sunt obligatorii ghiozdanele, care însă pot fi de orice culoare, în funcție de preferințele copiilor. Obligatorii sunt și pălăriile. În școala Mariei, elevii claselor întâia trebuie să poarte pălării galbene. Din clasa a II-a până într-a VI-a, elevii poartă pălării de altă culoare. Culoarea poate fi diferită de la o școală la alta.

Așa cum școala are piscină și elevii sunt învățați să înoate, este obligatoriu ca toți să aibă același model de costum de baie, de aceeași culoare.

Pe lângă orele de înot, din clasa I copiii învață să cânte la clavietă (i se mai spune melodică). Fiecare copil trebuie să aibă propriul instrument, care este cumpărat de către părinți. În clasa a patra, copiii învață să cânte și la flaut.

Elevii fac curat în clase și pe coridoare

În fiecare dimineață, elevii trebuie să fie la școală cu jumătate de oră înainte de a începe orele. De obicei, lecțiile încep la ora 09:00 și se termină la orele 15:00 – 16:00. La începutul și la sfârșitul lecțiilor, copiii sunt salutați de către copiii de serviciu.

De obicei, pauzele durează 5 sau 10 minute. În pauza mare, care este de o oră, copiii de serviciu servesc masa în clasă. Elevii au la dispoziție 30 minute pentru masă, apoi strâng farfuriile și fac curat în clasă.

Un lucru foarte interesant este că în școlile din Japonia nu există personal care să facă curățenie în clase, pe coridoare și în alte încăperi ale școlii. De mici, elevii învață că trebuie să păstreze curățenia și să nu mizeze că alții vor face curat din urma lor.

Creion simplu în loc de pix și fără texte de învățat pe de rost

Inga Andronic menționează că un lucru caracteristic pentru școla Mariei este că elevii scriu cu creion simplu. Astfel, greșelile pot fi ușor corectate. De exemplu, la lecția de matematică elevii fac exerciții sau probleme și la sfârșitul lecției un copil citește răspunsul corect. Fiecare elev verifică și corectează în cazul în care a greșit.

Cât despre note, până în clasa a IV-a, Maria nu a primit note. Există o grilă de apreciere de la 0 la 100, iar la sfârșitul semestrului profesorul apreciază succesele elevului cu: excelent, bine și satisfăcător.

Și elevii din Japonia au teme pentru acasă. Elevii din clasa I au foarte puține teme pentru acasă. Cu cât elevul este mai mare, cu atât are mai multe sarcini de îndeplinit. De obicei, profesorii dau teme pentru acasă la matematică, limba japoneză și citit. Un lucru e valabil pentru toți: niciodată nu trebuie să învețe texte pe de rost.

Lucrările copiilor pot fi văzute de fiecare persoană care vizitează școala, acestea fiind puse mereu la vedere. Mai mult, părinții au posibilitatea să afle care este reușita școlară a copilului, asistând o dată pe semestru la „Ziua ușilor deschise” (un fel de lecții deschise).

Sunt interziși cerceii și pantofii 

La școală, nimeni nu poartă cercei. Profesorii sunt o excepție. Această regulă este impusă mai mult din motive de securitate, pentru a evita cazurile când copiii se pot răni.

Încă o regulă care ar părea ciudată pentru Moldova: la școală și la grădiniță copiii poartă doar adidași, nici vorbă de pantofi sau sandale. Toți elevii poartă încălțăminte de schimb de aceeași culoare.

Copiii din Japonia au vacanță șase săptămâni în timpul verii și două săptămâni iarna și primăvara. În primele două săptămâni și în ultimele 10 zile de vacanță, la școală au loc diferite activități pentru copii, cum ar fi înotul, gătitul, cusutul, desenatul.

Elevii nu scapă de temele pentru acasă nici în vacanță. Fiecare copil trebuie să aibă un calendar zilnic, în care să scrie ocupațiile, numărul de cărți citite etc.

Iar în noul an școlar, copiii au alți colegi și profesori.

Regulile promovate în școală îi ajută pe copii să devină maturi disciplinați, susține Inga Andronic: „Este foarte important ca elevii să deprindă anumite reguli de comportament fiind încă pe băncile școlii. Ulterior, la maturitate, asta îi ajută foarte mult. Aceste reguli sunt respectate la universitate, la lucru, în stradă. De exemplu, poți vedea cum la stația de autobuz toate persoanele stau în rând, indiferent de cât de multe nu ar fi. Aceeași imagine poate fi văzută și în caz de cutremur sau alte situații”.

De menționat faptul că pe lângă regulile valabile pentru toate instituțiile de învățământ, în Japonia, fiecare școală are și propriile reguli. Astfel, lucrurile pot varia de la o instituție la alta.

Avertizare! Preluarea conținutului, fără a cita sursa, dăunează grav imaginii instituției dvs. Puteți prelua în limita a 500 de caractere, dar să citați sursa cu link activ. Conținutul poate fi preluat integral doar cu permisiunea redacției Suntparinte.md.

Adresa: str. Alexei Mateevici, 46/1, Chișinău, Republica Moldova
Număr de contact: 068 294 424

CMT © 2024. Toate drepturile rezervate.