„Așa copii nu sunt primiți la grădiniță”, i s-a spus Svetlanei Baban când s-a adresat la medic pentru a primi un certificat care să-i permită să-și înscrie la grădiniță fetița cu Sindrom Down. Medicul a motivat că fetița poate avea un comportament neadecvat și poate lovi alți copii. Se întâmpla cu aproximativ 13 ani în urmă, în orașul Anenii Noi.

Svetlana a aflat la naștere că fetița ei, Tatiana, are Sindrom Down. Asta însă nu a schimbat atitudinea părinților, Tatiana fiind iubită și ocrotită la fel ca fratele și sora mai mare.

„Ea este un copil ca toți copiii. Mai avem doi copii, dar niciodată nu au fost situații în care noi să o îndepărtăm sau să o lăsăm pe Tatiana, din motiv că este bolnavă. Din contra, mereu stăteam lângă ea și îi acordam toată atenția”, menționează mama Tatianei.

Părinții și-au dorit ca fiica lor să aibă o viață obișnuită, să frecventeze grădinița și școala. Însă, când fetița avea 2 ani, ei s-au ciocnit pentru prima dată cu nepăsarea și ignoranța specialiștilor, ceea ce i-a descurajat într-o oarecare măsură.

„Medicul ne-a spus că, la grădiniță, Tatiana poate să supere sau să obijduiască alți copii. I-am spus că copilul meu nu este agresiv și nici nu bate alți copii. Asta însă nu a schimbat situația”, își amintește Svetlana.

După ce a primit un răspuns negativ din partea medicului, Svetlana a început să lucreze cu Tatiana acasă. A învățat să fie și părinte, și pedagogă, și psihologă. Îi citea cărți, învățau culorile și numerele. În toți acești ani, Tatiana a frecventat și Centrul de Reabilitare și Integrare din Anenii Noi, unde a beneficiat de asistența specialiștilor.

În 2011, în cadrul unui program de incluziune, au fost identificați mai mulți copii cu nevoi speciale care aveau vârsta de școlarizare, printre care era și Tatiana.

„Am cunoscut-o la Centrul de Reabilitare și Integrare din Anenii Noi. Când i-am spus mamei că Tatiana trebuie să meargă la școală, deoarece are vârsta de școlarizare, s-a bucurat foarte mult. Ea credea că fiica ei nu va merge niciodată la școală, din cauză că nu a frecventat o grădiniță”, povestește Vera Caisîm, angajată a Serviciului de Asistenţă Psihopedagogică din Anenii Noi. 

La vârsta de 8 ani, Tatiana a mers în clasa întâi, la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din orașul Anenii Noi. Nu a mers singură, ci însoțită de doamna Vera, care în acea perioadă era cadru didactic de sprijin. 

„Mergea la lecții împreună cu doamna Vera. Primii doi ani a fost asistată, apoi era lăsată să stea singură la lecții. Între Tatiana și doamna Vera s-a legat o relație frumoasă. Ea nici acum nu poate să o uite și mereu își aduce aminte de ea”, mărturisește Svetlana.

„Eu o asistam pe Tatiana la o lecție în clasă, apoi organizam o activitate individuală la Centrul de Resurse pentru Educație Incluzivă (CREI). Schimbam modalitatea de a învăța. Ea nu întotdeauna se conforma regulilor din clasă, de aceea încercam să învățăm prin intermediul jocului”, a adăugat Vera Caisîm.

Acum, Tatiana este elevă în clasa a VII-a și studiază după un plan individualizat.

„Acesta este elaborat de către cadrele didactice de la fiecare disciplină, în colaborare cu cadrul didactic de sprijin și mama. Învățăm individual, deoarece această metodă este cea mai eficientă pentru Tatiana. Ea nu învață singură, trebuie să fie mereu ghidată”, susține Natalia Moraru, cadrul didactic de sprijin de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Anenii Noi.

Școala i-a oferit Tatianei posibilitatea să cunoască lucruri noi și să descopere persoane interesante, dar cel mai important lucru pe care i l-a oferit școala este socializarea și interacțiunea cu alți copii.

„Mediul în care te dezvolți este foarte important, deoarece tu preiei din mediul în care crești. Dacă te afli într-un mediu frumos și armonios, atunci preiei anumite practici și te dezvolți armonios. Dacă crești într-un mediu defectuos, atunci nu ai ce prelua. Incluziunea este importantă pentru toate părțile implicate, inclusiv pentru copiii tipici, care învață să fie toleranți și mai buni”, declară Vera Caisîm.

Integrarea copiilor cu nevoi speciale joacă un rol important în dezvoltarea lor. Pentru o integrare eficientă și pentru a obține rezultate cât mai bune, școala și familia trebuie să fie parteneri.

Acest articol a fost realizat cu susținerea Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al SDC.

Fotografiile au fost realizate de Alexandru Statnîi

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.