Skip to content Skip to footer

„Profesorul de biologie le spune elevilor să învețe acasă despre organele de reproducere”

Au marcat Ziua Internațională a Fetelor printr-o piesă de teatru social, expusă pe scena Liceului „Ion Luca Caragiale” din or. Orhei. Un grup de adolescenți, fete și băieți, membri ai Rețelei de Tineri Educatori de la Egal la Egal „Y-PEER Moldova”, le-a vorbit mai multor elevi, profesori și părinți din diferite raioane ale țării despre prevenirea sarcinilor nedorite în adolescență.

Piesa de teatru social prezintă istoria Alinei și a lui Andrei, doi adolescenți care s-au îndrăgostit și au trăit prima lor experiență sexuală după o petrecere organizată de o colegă. Aceștia nu s-au protejat și, la scurt timp, Alina a descoperit că este însărcinată. Ea a vrut să vorbească cu mama, care însă nu a avut timp pentru asta. Alina a încercat să găsească susținere la școală și printre colegi, dar s-a ciocnit de reacții dure. Într-un final, tânăra a fugit de acasă și abia atunci au reacționat atât părinții, cât și profesorii.

Cazul Alinei și al lui Andrei nu este singurul în Moldova, reprezentând experiența prin care trec mulți tineri și tinere din țara noastră. Anual, în jur de 3.600 de adolescente rămân însărcinate neplanificat, dintre care 2.500 decid să nască, nefiind însă pregătite pentru această schimbare din viața lor. Mai mult decât atât, statisticile arată că fiecare al cincilea copil din țara noastră are un părinte plecat peste hotare, în timp ce un copil din 10 – pe ambii părinți.

Ludmila Sîrbu, analistă de programe tineret la UNFPA Moldova, afirmă că o fată/femeie nu poate fi fericită fără contribuția persoanelor din jurul ei:

„Relațiile trebuie construite împreună, prin comunicare și respect reciproc. Educația pentru sănătate în școli, predată în mod sistematic, previne comportamentele riscante în adolescență și consecințele acestora, cum ar fi sarcinile și infecțiile cu transmitere sexuală. Disciplina este o bună oportunitate să aflăm răspunsuri pe care nu le-am aflat în familie sau la școală. Ne dorim ca tinerii să devină adulți informați și pregătiți, să-și planifice sigur și responsabil pașii spre maturitate. Când nu știți cum să realizați acești pași, cereți ajutorul. Nu vă temeți! Întrebați”, a fost îndemnul Ludmilei Sîrbu.

Cine este de vină pentru sarcinile nedorite în adolescență? Părinții, tinerii sau școala? 

Spectacolul a fost urmat de o discuție cu cei prezenți în sală. Mariana consideră că „nu doar părinții sunt vinovați, ci și școala, deoarece instituția nu ne oferă lecții despre cum am putea să ne protejăm și cum să evităm aceste comportamente de risc”.

Mihaela susține că părinții au un rol important în informarea și educarea copiilor: „Ce s-a întâmplat cu Alina și Andrei se poate întâmpla cu oricine dintre noi. Trebuie să promovăm discuțiile cu părinții. Eu, de exemplu, nu am discutat cu părinții asemenea subiecte, până a deveni membră Y-PEER. După ce am aflat răspunsuri, i-am întrebat dacă știau și le-am demonstrat că sunt responsabilă. Inițiați și voi aceste discuții și, astfel, părinții își vor da seama că sunteți mai maturi”.

Petru este elev în clasa a VII-a. El crede că societatea este de vină, pentru că e prima care bârfește și judecă acțiunile și greșelile tinerilor. Petru locuiește cu sora mai mare și recunoaște că subiectul este unul puțin discutat în familia lui:

„În schimb, disciplina „Educație pentru sănătate” ne permite să discutăm liber și să aflăm răspunsuri la multe întrebări din viață. Cea mai interesantă temă este cea despre infecțiile cu transmitere sexuală. De multe ori, i-am spus surorii ce am aflat la lecție și ea s-a mirat cât de informat sunt”.

„Profesorul de biologie le spune elevilor să învețe acasă de sine stătător despre organele de reproducere”

Ala Veveriță, profesoară de biologie la Liceul „Alecu Russo” din orașul Orhei, susține că problema constă inclusiv în curriculum, care este foarte încărcat și nu permite profesorilor să discute pe larg cu elevii despre provocările adolescenței:

„Fiecare oră vine cu o temă nouă și nicidecum nu poți discuta aceste probleme. Soluția ar fi simplificarea curriculumului, astfel încât profesorul să aibă posibilitatea de a discuta direct cu elevii. În același timp, multe cadre didactice nu sunt suficient de pregătite. Eu am studiat medicina și pot explica elevilor despre schimbările care se petrec în corpul băieților și al fetelor, despre comportamentele de risc etc. Știu multe instituții unde profesorul de biologie le spune elevilor să învețe acasă de sine stătător despre organele de reproducere”.

Și Ana Ivanov, specialistă în cadrul Direcției generale Orhei, confirmă că sănătatea reproductivă este un subiect mai puțin abordat în familie și la școală, „pentru că adeseori trezește haz în rândul elevilor. Rezultatul este o sarcină nedorită, un copil care necesită o maximă atenție, o familie integră și sănătoasă, echilibrată financiar și emoțional, pe care adolescenții nu o pot oferi”.

Menționăm că piesa de teatru social despre prevenirea sarcinii nedorite în adolescență se aliniază campaniei de informare și mobilizare comunitară „Educația pentru sănătate – dreptul meu, alegerea mea”, care se desfășoară în 22 de localități din mun. Chișinău, Cahul, Orhei, Rezina și Fălești, fiind susținută de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, UNFPA Moldova și Ambasada Olandei.

Sursa foto: UNFPA Moldova 

Avertizare! Preluarea conținutului, fără a cita sursa, dăunează grav imaginii instituției dvs. Puteți prelua în limita a 500 de caractere, dar să citați sursa cu link activ. Conținutul poate fi preluat integral doar cu permisiunea redacției Suntparinte.md.

Adresa: str. Alexei Mateevici, 46/1, Chișinău, Republica Moldova
Număr de contact: 068 294 424

CMT © 2024. Toate drepturile rezervate.