Parenting

Prima universitate din România care a introdus în programă un curs de Analiză Comportamentală Aplicată

Postat de noiembrie 22, 2018 No Comments

Numărul copiilor cu autism diagnosticați în România și în lume este din ce în ce mai mare. Interesul pentru terapiile de recuperare adresate acestor copii a crescut și el, nu doar în rândul familiilor și al psihologilor, ci și al instituțiilor de învățământ superior din România.

Copilul cu autism are nevoie de intervenție intensivă și timpurie. Terapia care și-a dovedit cel mai bine eficiența este cea de orientare comportamentală – ABA.

Printre dificultățile semnalate de părinții copiilor cu autism se numără contactul vizual slab, întârzierea în apariția limbajului, interesul scăzut pentru jocuri și jucării, crize inexplicabile de protest, fixații legate de anumite obiceiuri, drumuri, comportamente atipice exersate îndelung (închide/deschide uși, învârte roțile mașinilor, flutură mâinile).

ABA (Applied Behavior Analysis) se referă la schimbarea comportamentală în sensul adaptării mai bune a copiilor în mediul în care aceștia trăiesc. Se bazează pe întăritori; procedurile cele mai eficiente ale acestei abordări sunt cele pozitive, orele de terapie fiind riguroase, dar creative, pline de recompense și voie bună, astfel încât să ajute copiii să câștige comportamentele pe care nu le au sau le au deficitare și să scape de comportamentele atipice, neadecvate.

În anul 2004, când în România nu se știa despre ABA, părinții unui copil din București au adus un consultant ABA din Marea Britanie, au format echipe de psihologi și au început să lucreze cu băiețelul de 5 ani, care s-a recuperat fantastic, fiind astăzi un student eminent. ABA a adus multă speranță în rândul părinților din România, ca de altfel din toată lumea, și a început să fie implementată cu succes.

În decursul celor 14 ani, mulți psihologi s-au specializat în această terapie și au lucrat fie în casele copiilor, fie în centre speciale pentru copii cu autism. Drumul terapiei ABA din casele copiilor până la Universitate a fost anevoios și lung în toți acești 14 ani. Din acest an însă, lucrurile se pare că vor intra ușor în normalitate, odată cu începerea unui curs ABA la o universitate din România. Din semestrul II al acestui an universitar, Universitatea Spiru Haret introduce la Masterul de Psihologie clinică un curs ABA, curs ce va fi ținut de psihologa Daniela Gavankar, având specializare în terapia ABA și terapia de recuperare a copiilor cu autism.

Masteranzii vor învăța ce este autismul, cum poate fi abordat cu ajutorul acestei terapii și cum pot îmbunătăți viața copiilor cu autism și a familiilor lor folosind principiile de schimbare comportamentală.

Pe lângă ABA, un copil cu autism poate avea nevoie și de alte terapii, cum ar fi logopedie, terapie senzorială, socializare, terapie ocupațională, astfel încât să își dezvolte la maximum potențialul și să facă față în toate mediile în care își desfășoară activitatea.

„Cu o terapie începută devreme și o abordare intensivă, complexă și corectă, un copil cu autism poate recupera frumos întârzierile în dezvoltarea psihică și își poate adecva comportamentul, astfel încât să poată face față cu succes provocărilor vieții de zi cu zi, atât în familie, cât și la grădiniță și școală, la locul de joacă, în parc sau la restaurant etc.”, a conchis Daniela Gavankar, psihologă și președinta Asociației pentru Intervenție Terapeutică în Autism (AITA).

Lasă un comentariu