Școlar

Performanţa de învăţare: Care sunt orele și zilele când copilul asimilează mai ușor informația

Postat de iulie 11, 2017 No Comments

Copiii se dezvoltă în mod individual, iar abilitățile și capacitățile, la fel, sunt individuale. Este important să cunoașteți că există anumite intervale de timp pe parcursul zilei și săptămânii când copilul însușește mult mai ușor informația.

Dacă luăm ca repere extreme – ora 8:00, când încep cursurile, şi orele 21:00 – 22:00, când se încheie pregătirea temelor pentru a doua zi, din diagrama evoluţiei capacităţii de învăţare pe parcursul unei zile rezultă următoarele:

  • Cea mai mare productivitate a învăţării se înregistrează dimineaţa, în intervalul 9:00 – 11:00, după care curba capacităţii de învăţare scade treptat, instalându-se oboseala, neatenţia, plictiseala şi somnolenţa;
  • Cea mai scăzută productivitate a învăţării este între orele 13:00 și 15:00. În general, după o oră şi jumătate după prânz, curba capacităţii de învăţare începe să crească treptat;
  • După-amiază, curba capacităţii de învăţare atinge cota maximă în intervalul 17:30 – 19:30, dar fără a o egala pe cea de dimineaţă, după care scade treptat spre ora obişnuită de culcare.

Perioadele de maximă şi minimă productivitate a învăţării variază de la persoană la persoană, în funcţie de numeroşi factori: deprinderile de învăţare, bio-psiho-ritmul personal, programul de studiu, capacitatea de concentrare şi învăţare, voinţa, motivaţia etc. Uneori, când motivaţia învăţării este foarte puternică, productivitatea maximă a învăţării poate fi menţinută ore în şir, până noaptea târziu. Perioadele optime de învăţare pe parcursul unei zile de studiu sunt orele 8:00 – 13:00 şi 17:00 –  21:30.

În privinţa performanţelor intelectului nostru pe parcursul unei zile, cercetările psihologice au constatat următoarele:

  • Memoria de scurtă durată (MSD) are performanţe mai mari dimineaţa, în timp ce memoria de lungă durată (MLD) – după-amiază şi seara. Prin urmare, ceea ce se învaţă după-amiază şi seara se reţine mai bine decât ceea ce se însuşeşte dimineaţa, indiferent de momentul zilei în care se solicită reamintirea celor învăţate.
  • Intelectul uman prelucrează şi integrează informaţia atât la nivel senzorial, cât şi logic, mai rapid şi mai complex după-amiază, în timp ce performanţele psihomotorii (precizia şi rapiditatea mişcărilor) înregistrează creşteri dimineaţa devreme şi seara târziu.
  • Capacitatea de prelucrare mintală a informaţiilor (operaţii matematice etc.) este în creştere dimineaţa, optimă după-amiază şi mai scăzută seara.
  • Performanţele în învăţare pot fi modificate prin acţiunea factorilor volitivi şi motivaţionali. Persoanele introvertite sunt mai active şi obţin performanţe crescute dimineaţa, ele preferând să lucreze dis-de-dimineaţă şi să se culce seara devreme. Cele extravertite, dimpotrivă, sunt mai active şi au performanţe mai ridicate seara, se culcă mai târziu şi le place să doarmă mult.
  • Pe parcursul unei săptămâni performanţele în învăţare evoluează astfel: lunea şi sâmbăta se înregistrează valori mai scăzute, iar miercuri şi joi – cele mai ridicate.

Sursa: Ghidul „Promovarea și dezvoltarea adolescenților”

Lasă un comentariu