Util pentru părinți

„Nu fi capră la volan!”. Cum apar femeile și ce vând ele pe panourile publicitare și afișele din Moldova

Postat de octombrie 24, 2018 No Comments

Stereotipurile de gen afectează atât femeile, cât și bărbații. În timp ce femeile sunt percepute ca persoane sensibile, slabe și grijulii, bărbații sunt văzuți de societate ca fiind puternici, „neplângăcioși” și responsabili de aducerea banilor în casă. Atunci când ne referim la publicitatea stradală (panouri și afișe), constatăm că imaginea femeii este cel mai mult afectată. Ea apare fie ca un obiect sexual, fie ca un instrument de vânzare a produselor (de la covoare și mașină de spălat, până la hârtie igienică). 

Ce înseamnă publicitate sexistă? 

Se consideră sexistă publicitatea care:

  1. prezintă femeia sau bărbatul drept obiect sexual, în situații umilitoare sau degradante, violente și care ofensează demnitatea umană;
  2. promovează stereotipuri sexiste în scop discriminatoriu, cu menținerea percepției tradiționale asupra femeii drept o ființă slabă, vulnerabilă și dependentă, având o poziție socială inferioară. (Legea nr. 1227 din 27.06.1997 cu privire la publicitate

Suntparinte.md a colectat mai multe imagini în care femeia apare într-o ipostază umilitoare sau care cultivă anumite stereotipuri de gen (femeia este responsabilă de spălatul rufelor, de veselă, de mâncare etc.). Cert este că, de cele mai multe ori, femeia apare în poziție orizontală sau în timp ce ridică un picior.

În context, am apelat la Rodion Gavriloi, activist civic, și la Alina Adronache, consultantă în cadrul Centrului „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) și activistă civică, ca să comenteze câteva dintre ele.

Alina Andronache: Înțeleg intenția autorilor (responsabilizarea șoferilor pe drumurile naționale și reducerea vitezei la volan), dar mesajul ne face să ne gândim la femei. Și anume, femeile sunt cele care conduc rău. Este o publicitate care promovează stereotipuri și denigrează indirect imaginea unei femei. În plus, luând în considerare că există stereotipul precum că femeile conduc prost, deseori ele sunt numite cu expresii vulgare de către alți participanți la trafic, inclusiv „capră”, „oaie”.

Remarcă! Organizația Națiunilor Unite nu a autorizat imprimarea și instalarea acestui panou publicitar.

Precizare din partea Automobil Club Moldova, după publicarea acestui articol:

„În cadrul Săptămânii Globale pentru Siguranţa Rutieră a ONU 2017, a fost petrecută campania de sensibilizare a opiniei publice cu privire la respectarea regulilor de siguranţă rutieră, la nivel naţional. În această campanie au fost antrenate mai multe personalităţi notorii, printre care actori, prezentatori TV, cântăreţi etc. Aceştia au fost invitaţi să propage mesajele de siguranţă rutieră, abordând stilul profesional şi propriile viziuni. După recepţionarea mesajelor propuse de către cei implicaţi, a fost identificat că mesajul propus de personajul umoristic Doamna Dora este unul impropriu, motiv din care a fost imediat înlocuit cu un alt mesaj. După tipărirea şi amplasarea de către compania de publicitate a panourilor pe întreg teritoriul ţării, a parvenit informaţia precum că pe un tronson, din greşeală, a fost amplasat panoul cu mesajul greşit (presupunem că accidental la printare a mers şi draft-ul unui panou neaprobat), care nu a fost acceptat şi nu a primit aprobarea din partea organizatorilor, inclusiv reprezentanţa OMS, ONU şi Parlamentul Republicii Moldova. După sesizarea recepţionată compania de publicitate a fost anunţată despre greşeala comisă şi s-a cerut remedierea acesteia prin înlocuirea panoului cu mesajul aprobat. Mai jos vedeţi link-ul cu mesajele corecte, aprobate de organizatori http://saferoads.md/index.php?view=news&t=vedetele-autohtone-va-indeamna-sa-reduceti-viteza .

P.S. Menţionăm că fraza actorului nu a avut scop denigratoriu în adresa femeilor la volan, ci este o frază comună utilizată în limbajul personajului umoristic Doamna Dora, oricum amplasarea panoului neaprobat este regretabilă”. 

Rodion Gavriloi: Nu văd nicio tangență între veselă și corpul unei femei. Cu ceva timp în urmă, această companie făcea publicitate mai multor feluri de mâncare apetisante plasate pe farfurii. Grav este că Grupul „Villeroy & Boch” indică pe site, la rubrica „Responsabilitate”, susținerea femeilor și a diversității, însă în spațiul public folosește publicitatea sexistă.

Alina Andronache: Corpul femeii în publicitatea din Moldova este schilodit mereu. Care e ideea pastelor puse pe capul unei femei? Cumva pastele par mai atractive și îndată lumea va da năvală în magazine? Nu prea cred, iarăși este folosit corpul femeii, promovând astfel sexismul și denigrând imaginea unei femei.

Femeia respectivă este redusă la o parte din corp și asociată cu un obiect, în cazul dat – cu pastele. Femeii i-au fost puse niște paste pe cap, fapt care n-are nicio legătură cu realitatea. Femeia este folosită în calitate de „suport pentru paste”.

Rodion Gavriloi: Este îngrijorător faptul că designerii care se ocupă de imaginea „Gorgona Lounge Cafe” recurg deseori la utilizarea corpului feminin pentru a atrage clienți. Această reclamă este lipsită de creativitate și de respect față de femei.

Alina Andronache: Un model de publicitate în care este folosită sexualitatea femeii pentru promovarea unui produs. Femeia este folosită ca obiect sexual pe panourile publicitare cu intenția de a atrage atenția oamenilor. Ce vedem? O femeie, stând pe fotoliu într-o poză senzuală și sexuală, cu un pahar de vin, făcând publicitate unei cafenele. Indirect sunt promovate femeile ca obiecte sexuale. Astfel de imagini mai promovează indirect hărțuirea sexuală a femeilor, îndeosebi a celor care vin să se odihnească seara într-un local.

Rodion Gavriloi: Din nou, compania „Conte” prezintă femeia ca obiect sexual, mai ales că se află în poziție orizontală.

Alina Andronache: Și în cazul dat, femeia este ilustrată ca un obiect sexual. Ce are femeia cu ușile? Este ilustrat stereotipul că femeile sunt frumoase, senzuale, sexuale și doar așa trebuie și pot fi atașate în orice produs.

Rodion Gavriloi: Această reclamă este totalmente lipsită de creativitate și de logică. În plus, durerile de gât nu presupun că pacienta ar fi fericită de această stare de sănătate.

Alina Andronache: Este o publicitate clasică, stereotipizată, care promovează rolurile de gen „tradiționale” care persistă în societate.

Rodion Gavriloi: Persoana care poartă sau demonstrează hainele propuse de acest magazin ar fi trebuit să aibă o poziție demnă, însă iarăși femeia este prezentată ca obiect sexual, pe podea.

Alina Andronache: „Dacă ne uităm la toate aceste imagini împreună, ne dăm seama că femeile din Moldova (sau cele de pe panourile publicitare) sunt folosite ca obiecte sexuale sau în promovarea unor stereotipuri. Nu cred că veți vedea corpul unui bărbat dezgolit folosit ca atașament la orice produs sau în imagini publicitare absurde în care este schilodit corpul său în orice fel, după imaginația autorilor publicității. De fapt, acesta și este motivul de ce sunt și am fost împotriva publicității sexiste. Sunt împotriva folosirii corpului unei femei în promovarea unor produse, împotriva promovării femeilor ca obiecte sexuale și a stereotipurilor care denigrează imaginea femeii”. 

Ce vinde o femeie în Republica Moldova? 

Menționăm că publicitatea sexistă este interzisă în Republica Moldova. 

Prezentarea, producerea ori difuzarea publicităţii neoneste, neautentice, amorale, sexiste sau a oricărei alte publicităţi ce contravine legii de către agenţii de publicitate

se sancţionează cu amendă de la 18 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 120 la 240 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 240 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice (Codul nr. 218 din 24.10.2008 Contravențional al Republicii Moldova). 

Valoarea unei unități convenționale este de 50 de lei!

Lasă un comentariu