ȘcolarȘtiri

Manualele de educație moral-spirituală au un conținut discriminatoriu. Atenționarea Ministerului Educației

By februarie 5, 2020 No Comments

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării anunță cadrele didactice să selecteze și să utilizeze responsabil manualele și suporturile didactice pentru lecțiile de educație moral-spirituală, în special pentru clasele I, III, IV, pentru care nu sunt aprobate manualele școlare. Atenționarea a fost emisă după ce Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității a stabilit că suportul auxiliar pentru această disciplină este discriminatoriu în unele licee din capitală.

De asemenea, Ministerul atenționează Direcțiile de învățământ să monitorizeze implementarea curriculumului la disciplina „Educația moral-spirituală”.

Consiliul a examinat recent petiția depusă de un grup de persoane, în care este menționat că manualul de educație moral-spirituală pentru clasa I are un conținut discriminatoriu la adresa persoanelor noncreștin-ortodoxe și a celor ateiste, întrucât subiectul despre credință reflectă în manual doar credința creștină.

Totodată, textele de tipul „Noi, poporul român, suntem creștini” pune la îndoială existența românilor noncreștini, aceștia fiind lipsiți, prin acest text, de identitatea românească.

Reprezentanții administrațiilor liceelor unde copiii învățau în baza acestui auxiliar (LT „Ion Creangă” și Liceul „Socrate”) susțin că materialul corespunde curriculumului și că utilizarea acestuia a fost discutată cu toți părinții.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a comunicat că această carte nu este un manual aprobat de Minister și nu se regăsește în lista celor publicate pe site-ul oficial al instituției. Mai mult, disciplina „Educația moral-spirituală”, deși este una obligatorie, nu are un manual concret, cadrul didactic fiind liber să studieze diverse surse pentru a se pregăti de ore.

În acest context, Consiliul a declarat că este inadmisibilă abordarea Ministerului de a lăsa nereglementat spațiul materialelor didactice alternative:

„Instituțiile de învățământ trebuie să fie imparțiale și să nu admită, sub nicio formă, influențarea religioasă a copiilor în procesul educațional. De asemenea, trebuie să se țină cont de faptul că menirea disciplinei „Educația moral-spirituală” este de a aduce la cunoștința copiilor varietatea valorilor existente în societate, cu scopul de a dezvolta o generație tolerantă și deschisă pentru diversitate, inclusiv cea religioasă”. 

Prin DECIZIA sa, Consiliul a cerut instituțiilor de învățământ să excludă din procesul educațional auxiliarul „Educația moral-spirituală”, autori: Aurelian Silvestru, Dorina Andrei și Iulia Scripnic.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării urmează să elaboreze un ghid metodologic prin care să stabilească criteriile de evaluare a corespunderii materialelor didactice alternative pentru educația moral-spirituală.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.