Skip to content Skip to footer

Jocuri simple pentru a dezvolta inteligența și motricitatea copilului

Părinții sunt primii mentori în viața copilului, ei furnizează primele repere de orientare în lume, de aceea socializarea cu micuțul trebuie să înceapă din primele zile, spune Patricia Dabija, psihopedagogă și terapeută ocupațională la Centrul de Intervenție Precoce „Voinicel”.

Pentru ca micuțul să acumuleze diverse competențe, părinții trebuie să dezvolte aceste deprinderi prin joc și prin alte activități cotidiene.

Terapeuta Patricia Dabija a explicat pentru portalul suntparinte.md ce tipuri de exerciții și jocuri ar putea face părinții acasă pentru a dezvolta capacitatea cognitivă, motricitatea fină și deprinderile de socializare ale copilului. Pentru a le vedea puse în practică, am asistat la o oră de terapie ocupațională cu Paul (2 ani).

dsc01712

Este binevenită utilizarea jucăriilor care scot sunete, în special a celor ce implică ținerea unui instrument în mâini, cum ar fi un bețișor. Acest tip de activitate favorizează coordonarea mișcărilor și creativitatea.

dsc01694

Chiar și în cazul unor jucării sau obiecte obișnuite, copilul trebuie să fie ghidat. Arătați-i copilului că mașina poate parcurge diverse traiectorii, poate ajunge dintr-un punct în altul etc. Jocul trebuie întotdeauna să fie însoțit de sunete, mimică și reacții: motorul face „vrum! vjj!”, mașina claxonează.

dsc01751

O altă jucărie tradițională, piramida, poate fi utilă. Cu ajutorul ei, copilul poate învăța culorile, să numere (o piesă, două piese) și începe să înțeleagă noțiunile „mai mic” și „mai mare”. Jucându-vă cu micuțul, utilizați la început instrucțiuni elementare și cuvinte simple, cum ar fi „na!”, „ține” și „dă!”, complicând explicațiile pe parcurs.

dsc01850

Desenul e o modalitate foarte reușită de a dezvolta imaginația și motricitatea copilului. Patricia Dabija recomandă părinților să dea copiilor carioci groase, deoarece ele sunt mai simplu de manevrat. Primul lucru pe care va învăța copilul să-l deseneze este linia.

„În timpul desenului, este important ca părintele să nu ia mâna copilului și să-i ghideze mișcarea. Sugerez părinților să deseneze ei primele linii, să exprime reacții de bucurie și să ofere eștafeta copilului, astfel motivându-l”, explică terapeuta.

dsc01777

mkkl

Construcția din cuburi este o altă activitate utilă, deoarece dezvoltă coordonarea mișcărilor. În timpul jocului, întrebați copilul: „Unde este cubul?” sau arătați cu degetul obiectul și denumiți-l. După ce turnul e gata, nu vă fie frică să-l dărâmați cu o reacție de uimire „Bah!”.

dsc01604

dsc01619

Obișnuința de a-și strânge lucrurile este prima responsabilitate pe care o deprinde copilul. Propuneți copilului să pună în cutie mai întâi jucăriile de o oarecare culoare sau o anumită dimensiune.

dsc01910

dsc01902

Abilitatea de imitare a micuților este, de asemenea, uimitoare, de aceea rolul părinților este foarte important. Discutați cu fiul/fiica, jucați-vă, citiți împreună – fără a uita că toate trebuie să fie făcute cu bucurie și bună dispoziție.

dsc01560-%d0%b2%d0%be%d1%81%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%be

Terapeuta Patricia Dabija ne-a arătat câteva exemple de jucării potrivite pentru copiii mici și pentru dezvoltarea armonioasă a acestora. Unele jucării pot fi ușor înlocuite cu obiecte cotidiene:

  • Turnați puțin orez într-o sticlă și puneți capacul. Sunetul pe care-l va face sticla va trezi curiozitatea copilului.
  • Prindeți fâșii de hârtie colorată de un bețișor. Micuțul va descoperi ce înseamnă foșnet și atingerea fâșiilor de hârtie.
  • Faceți balonașe de săpun, ele sunt frumoase și plac tuturor copiilor. Jucându-se cu ele, copilul dezvoltă reacții, învață să sufle, este activ.

dsc01579

  • Răsfoiți cărțile împreună. Foșnitul foilor este interesant. Arătați cu degetul spre obiecte și denumiți-le.
  • Jucați-vă cu mingea: „Aruncăm mingea la 1,2,3!”.
  • Încurajați jocul simbolic la fete și băieței: hrănim păpușa, mergem cu leul la medic, mângâiem pisica, polițistul merge la culcare etc.

dsc01578

dsc01574

Terapeuta Patricia Dabija spune că este îngrijorată de impactul gadgeturilor asupra copiilor:

„Acestea trebuie să fie excluse până la vârsta de 5 ani, după care introduse treptat, împreună cu mesajele de rigoare. Butonarea unui ecran nu dezvoltă abilitățile necesare copilului; copiii care petrec mult timp în fața telefoanelor nu deprind competențe esențiale pentru dezvoltare”. 

Dacă sunteți interesați și de alte servicii de bune practici pentru copii, puteți accesa site-ul Centrului de Intervenție Precoce „Voinicel” sau apela numerele de contact: (+373 22) 22-49-36; (+373 22) 20-03-28; (+373 22) 20-03-27.

Fotografiile au fost realizate de Alex Smiricinschi

Avertizare! Preluarea conținutului, fără a cita sursa, dăunează grav imaginii instituției dvs. Puteți prelua în limita a 500 de caractere, dar să citați sursa cu link activ. Conținutul poate fi preluat integral doar cu permisiunea redacției Suntparinte.md.

Adresa: str. Alexei Mateevici, 46/1, Chișinău, Republica Moldova
Număr de contact: 068 294 424

CMT © 2024. Toate drepturile rezervate.