Interviu cu mama Diana Zamurca despre metodele de educație aplicate într-o grădiniță din Germania
Preșcolar

Interviu cu mama Diana Zamurca despre metodele de educație aplicate într-o grădiniță din Germania

„În Germania, există un birou care se ocupă de problemele de comportament ale copiilor, problemele de educație sau de alt fel. În plus, la grădiniță, părinții au parte de jocuri interactive care asigură, la adunările părintești, o atmosferă plăcută și prietenoasă”. Despre acest lucru ne povestește Diana Zamurca, fostă jurnalistă care a emigrat în Germania împreună cu soțul și fiica sa, Maia. Tânăra mămică a fost de acord să ne vorbească despre metodele de educație aplicate în grădinița pe care o frecventează fiica sa.

 – Care sunt bazele educației copiilor în Germania?
– Nu suntem de foarte mult timp în Germania, ca să pot da o apreciere educației de aici, iar fetița noastră merge la grădiniță de un an, respectiv pot face concluzii bazându-mă pe această experiență și pe observațiile mele. Din ceea ce am observat, copiii aici sunt lăsați să învețe să fie independenți. Consider acest lucru foarte important. La un teren de joc nu veți vedea mămici care să stea lipite de copiii lor. Părinții, de obicei, stau într-o parte, urmărindu-i pe copii, care se murdăresc, se udă cu apă, se culcă sau se tăvălesc pe jos. În principiu, de ce nu ar face-o, dacă sunt copii și se află pe un teren de joc?! Li se oferă posibilitatea de a explora la maximum spațiul în care se află, descoperind astfel lumea. Sunt lăsați să interacționeze unii cu alții, să învețe să comunice natural și sincer. Astfel, se urmărește pregătirea copiilor pentru viață.

– Cum arată o zi la grădiniță în Germania?

– Maia frecventează o grădiniță privată. Dar asta nu înseamnă lux exagerat și tratament „boieresc”. În grădiniță sunt patru grupe, de la 1 an până la vârsta preșcolară. În grupa Maiei sunt 12 copii, care au patru educatori. Copiii sunt aduși la grădiniță între orele 7:00 și 9:00. În fiecare dimineață, suntem întâmpinați la intrare de către unul dintre educatorii grădiniței, pentru că ușa este mereu încuiată și accesul e permis doar părinților sau persoanelor împuternicite, în baza unui contract, să aducă sau să ia copilul de la grădiniță. La ora 9:00, copiii iau micul dejun, pregătit acasă de părinți. După micul dejun urmează diverse activități de dezvoltare și jocuri, dansuri, plimbare pe terenul de joc. Apoi, copiii iau prânzul, merg la baie să-și curețe dinții, cântând împreună cu educatorii, după care merg la culcare. După trezire, urmează o gustare și copiii sunt antrenați în alte activități interesante. Grădinițele oferă diverse servicii, precum lecții de muzică, dans, balet, yoga, limba engleză etc., incluse în programul zilei. Fiecare activitate, precum și mesele sau pregătirea pentru somn sunt precedate de un ritual: un joc, un cântec sau o poveste, astfel că picii își dau bine seama ce urmează. În fiecare vineri, toți copiii de la grădiniță merg dimineața într-o sală de sport. Directorul grădiniței pregătește personal echipamentele și aranjează o cursă cu obstacole pentru copii.

– Prin ce se remarcă activitățile organizate la grădiniță? 

– Copiii acolo nu au aproape deloc jucării fixe. Au tot felul de elemente, obiecte din natură care le pot servi drept jucărie și îi ajută să-și dezvolte imaginația. De asemenea, în grădiniță pot fi găsite diferite cărți, ceea ce eu apreciez foarte mult. Evident că există și probleme, ca în orice societate. Pentru asta, în Germania există „Jugendamt”, biroul care se ocupă de problemele de comportament ale copiilor, problemele de educație sau de alt fel, unde se pot adresa părinții, și care oferă suport prin intermediul pedagogilor sociali și psihologilor. Aici nu există tendința ca toți să aibă studii superioare. Respectiv, copiii cu rezultate mai joase la învățătură pot să se concentreze asupra unui anumit profil, iar apoi să obțină o meserie în direcția dată.

– În ce mod părinții pot păstra legătura cu educatorii de la grădiniță? 

– Adunarea părintească organizată de grădiniță se numește „Seara părinților” (Elternabend), unde mergem fără copii. De obicei, educatorii pregătesc un plan pentru aceste seri, descris pe puncte și oferit părinților. Câteva puncte reprezintă jocuri interactive pentru părinți, ceea ce asigură o atmosferă plăcută și prietenoasă. În afară de aceasta, obținem informații despre tot ce se întâmplă la grădiniță, despre lucrurile noi care urmează a fi implementate, primim fotografiile copiilor, făcute permanent de către educatori. Despre comportamentul copilului sau alte aspecte, fiecare părinte poate discuta separat cu educatorii, făcând o programare. Informații generale primim și prin e-mail de la administrația grădiniței.

– Ce alte oportunități de dezvoltare pentru copii oferă statul german?

– Există o mulțime de posibilități și activități pentru copii: cluburi de joacă și de dezvoltare, centre de agrement, secții de sport, școli de muzică sau pictură, școli bisericești etc. Aici copiii pot merge chiar și la o școală auto, unde învață regulile circulației rutiere, mersul cu bicicleta sau cu mașini electrice. În funcție de interese și dorințe, copiii de toate vârstele au posibilități să fie permanent implicați și activi.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.