Inima dă putere organismului. Învață să o păstrezi sănătoasă
Util pentru părinți

Inima dă putere organismului. Învață să o păstrezi sănătoasă

În Republica Moldova, bolile cardiovasculare (BCV) se situează pe primul loc printre cauzele de deces al populației. Dacă în 2014 au fost înregistrate 22 850 de cazuri de BCV, în 2015 numărul acestora a ajuns până la 23 037.

La nivel mondial se înregistrează anual circa 17,7 milioane de decese din cauza BCV, număr ce poate atinge cifra anuală de circa 23 de milioane până în 2030. Organizația Mondială a Sănătății estimează că reducerea valorilor tensionale, a obezității, fumatului și colesterolului va contribui la scăderea bolilor cardiovasculare cu mai mult de jumătate la sută.

În context, specialiştii de la Centrul Național de Sănătate Publică propun un şir de sfaturi utile şi măsuri pentru a menține o inimă sănătoasă:

Fiți activ – 30 de minute de activitate pe zi pot ajuta la prevenirea atacului de cord și a accidentului vascular cerebral. Exercițiile fizice ar trebui să devină o parte obișnuită a vieții: utilizați scările în locul ascensorului, coborâți din autobuz cu câteva opriri mai devreme și mergeți pe jos tot restul drumului. A fi activ este și o modalitate excelentă de a reduce stresul și de a vă controla greutatea, care sunt, de asemenea, factori de risc pentru bolile cardiovasculare.

Renunțați la fumat și protejați-vă de fumul de tutun – dacă renunțați la fumat, riscul de boală coronariană va fi redus la jumătate în decurs de un an și va reveni la un nivel normal în timp. Evitați mediile unde se fumează: expunerea la fumatul pasiv mărește semnificativ riscul de infarct.

Alimentați-vă sănătos – consumați multe fructe și legume proaspete, o varietate de produse din cereale integrale, carne slabă, pește, mazăre, fasole, linte și alimente cu un conținut scăzut de grăsimi saturate. Aveți grijă la alimentele procesate, care adesea conțin multă sare. Evitați consumul nociv de alcool.

Mențineți greutatea în limita normei – împreună cu limitarea aportului de sare, aceasta vă va ajuta să vă controlați tensiunea arterială și să reduceți riscul bolilor de inimă și al accidentului vascular cerebral. O modalitate de a urmări greutatea este de a utiliza Indicele Masei Corporale (IMC). Pentru a-l calcula, împărțiți greutatea (în kg) la pătratul înălțimii (m). Un adult sănătos ar trebui să-și mențină valoarea IMC cuprinsă între 18,5 și 24,9 kg/m².

Verificați starea de sănătate – măsurați în mod regulat tensiunea arterială, colesterolul și nivelul de glucoză. Tensiunea arterială ridicată este factorul de risc numărul unu pentru accident vascular cerebral și un factor major pentru aproximativ jumătate dintre toate bolile cardiace. Nivelul ridicat al colesterolului din sânge și al nivelului de glucoză poate, de asemenea, să majoreze riscul BCV.

Cunoașteți semnele de avertizare – cu cât este solicitată asistența medicală mai rapid, cu atât sunt mai mari șansele de recuperare completă.

Vizitați medicul de familie pentru a determina indexul nivelului de colesterol, greutatea și masa corporală (IMC), precum și al tensiunii arteriale și al glucozei din sânge.

Inima dă putere organismului. Aceasta permite să iubiți, să râdeți și să trăiți viața din plin. De aceea, este important să fie protejată. 

Nota bene! Anual, pe data de 29 septembrie este marcată Ziua Mondială a Inimii. Tema promovată anul acesta este „Acționați pentru puterea inimii”.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.