„Doi copii au fost purtați zilnic cu mine la lucru. Alții doi au rămas acasă, fără supraveghere”
ȘcolarȘtiri

„Doi copii au fost purtați zilnic cu mine la lucru. Alții doi au rămas acasă, fără supraveghere”

Sursa foto: ourcommunitynow.com

Victoria Rusnac este mamă a patru copii, dintre care trei sunt școlari. În perioada de pandemie, a fost nevoită să se descurce pe cont propriu, pentru că nu a putut să achite dădacă, nu a avut norocul de a putea apela la bunici și nici nu a primit vreun sprijin din partea autorităților.

Cel de-al treilea copil al ei a mers în acest an în clasa I. Anul trecut însă, a mers zi de zi cu fratele mai mic și cu mama la serviciu, în contextul în care grădinițele au fost închise timp de șapte luni:

„Copiii nu au fost pregătiți pentru a merge în clasa I. Nici în septembrie nu a fost mai ușor. Liceul a ales un program de 2 ore pe zi timp de 4 zile pe săptămână. Părinții nici nu se îndepărtau de școală. La 8:00 îi lăsam, la 11 îi luam”.

Sursa foto: realitatealive.md

Acasă, Victoria Rusnac îi lasă singuri pe ceilalți doi copii – de 9 și 12 ani, care fac lecții online. Mama povestește că rezultatele la învățătură au scăzut considerabil, mai ales la matematică și limba străină. În clasa a VII-a, copilului îi este greu să înțeleagă de la distanță cum să rezolve ecuațiile, având nevoie de mai multă ghidare. În plus, miopia copilului a progresat, timp de un an a schimbat trei perechi de ochelari.

În cadrul unei conferințe de presă, directoarea executivă a Asociației „Părinți solidari”, Ala Revenco, a menționat că învățământul online trebuie să fie o soluție de scurtă durată, nicidecum de luni întregi, și și-a exprimat indignarea față de faptul că, în perioada martie-aprilie 2021, cele mai dure restricții au fost aplicate în raport cu sistemul de învățământ, fără ca autoritățile să prezinte dovezi că anume copiii ar cauza răspândirea virusului.

Acest model de învățământ nu este unul eficient și include o serie de riscuri, pe care, de fapt, le-a recunoscut și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, atunci când a expus cele șapte modele de organizare a procesului de învățământ în noul an de studii, printre acestea numărându-se lipsa suprevegherii de către un adult, implicarea slabă a elevilor în procesul de învățare și suprasolicitarea comunității de învățare.

Conform statisticilor, în perioada 1 martie – 11 aprilie curent, cifra săptămânală a copiilor de 0-9 ani care au contractat noul Coronavirus a oscilat între 144 și 295 de cazuri, în timp ce numărul cazurilor de îmbolnăvire în rândul copiilor de 10-19 ani a fost de 268-410 cazuri.

De cealaltă parte, numărul cazurilor de îmbolnăvire în rândul persoanelor de peste 60 de ani este de 2.400-4.270 săptămânal. Totuși, autoritățile au decis să fie închise doar școlile, în timp ce sunt deschise localurile, magazinele, mall-urile, piețele și transportul public este arhiplin.

Părinții sunt de părere că interzicerea revenirii la școală pentru copiii de clasele primare este o măsură ineficientă. De la începutul pandemiei, 2.654 de copii de 0-5 ani (1,09% din numărul total de cazuri) și alți 2.334 de copii de 5-10 ani (0,96% din numărul total de cazuri) s-au îmbolnăvit de COVID-19, ceea ce denotă faptul că revenirea la școală nu prezintă un risc pentru creșterea considerabilă a cazurilor de infectare.

Sursa foto: realitatealive.md

Învățământul online și-a arătat efectele negative nu doar față de performanța academică, ci și față de starea psihoemoțională a elevilor. Psihologa și psihoterapeuta Cezara Dilevschi spune că practic de trei ori mai mulți părinți s-au adresat după ajutor. Copiii manifestă stări de oboseală, dureri de ochi, tristețe, lipsă de motivație, probleme de somn, irascibilitate, în cazul adolescenților fiind constatate și episoade depresive.

Un sondaj realizat online împreună cu AO „Părinți Solidari” indică faptul că 146 din 248 de respondenți au observat că copilul și-a pierdut motivația pentru învățare.

Sursa foto: realitatealive.md

Totodată, 69% dintre participanți consideră că copilul este influențat negativ de studiile la distanță, în timp ce 44% susțin că au apărut sau s-au agravat problemele de sănătate anterioare.

În acest context, părinții îndeamnă autoritățile să permită redeschiderea claselor primare și să-și concentreze eforturile pe diminuarea numărului de cazuri pe categoria de vârstă 60+, fiind cea mai afectată în prezent.

Sursa foto: realitatealive.md

Conform ultimelor date actualizate, pe data de 9 aprilie, 494 de instituții de învățământ general activau exclusiv online, în timp ce 327 de instituții activau cu program cu participare fizică a elevilor claselor primare, precum și a unui contingent de 50% din numărul total de elevi ai claselor absolvente.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.