Mulți părinți își doresc să dezvolte în copiii lor calitatea de lider, ca ulterior cei mici să devină adulți responsabili pe care lumea să îi admire și să se poată baza.
Să fii lider nu înseamnă doar să îi conduci pe alții, ci, în primul rând, să te conduci pe sine, să fii o persoană dedicată, pasionată, tenace, entuziastă, care folosește eșecul ca o treaptă spre succes, nu ca un obstacol ce duce spre alt eșec. Un lider adevărat caută soluții pentru a asigura bunăstarea colegilor, se orientează în mediu și are o echipă bună. De această părere este Zinaida Soroceanu, expertă în educația copiilor și comunicare relațională.
Pentru a ști cum să procedezi în relația cu viitorul lider, este important să cunoști care sunt calitățile și competențele de bază pe care trebuie să le dezvolți:
- Inițiativă – pentru că un lider nu așteaptă să primească indicații, el știe ce are de făcut.
- Responsabilitate – pentru că un om care nu-și asumă responsabilitatea pentru ceea ce are în viața lui este un efect total al circumstanțelor.
- Insistență – pentru că, dacă renunță la primul eșec, nu își atinge scopurile.
- Sistem de calcul bazat pe rațiune – pentru că acel care gândește și verifică pentru el însuși nu este indus în eroare de idei greșite.
- Imaginație – pentru că vede o multitudine de posibilități, respectiv caută cea mai eficientă cale.
- Curaj – pentru că cel fără curaj nu riscă niciodată să iasă din tipar, sistem.
În loc să le facă provocări copiilor, părinții întăresc un comportament nedorit
Deseori, noțiunea de lider este tratată eronat și părinții au o mulțime de idei false la acest capitol. Din acest motiv ei devin extrem de permisivi, le permit copiilor să se manifeste agresiv, crezând că astfel vor cultiva în copii calitățile de leadership. Mulți părinți le atribuie copiilor titlul de lider, chiar și atunci când cei din urmă sunt prea insistenți, deseori într-o formă distructivă sau chiar atunci când ei manifestă un comportament neadecvat, strică, nu-și repectă părinții, ceea ce este greșit. În loc să le facă provocări copiilor, părinții întăresc astfel un comportament nedorit.
Prin urmare, pentru acest copil nu mai există limite și reguli, el devine superficial și nerăbdător, vrea totul imediat, nu știe să negocieze, să comunice, să stabilească relații calitative cu semenii lui și, atunci când nu poate obține ce-și dorește, devine pur și simplu insuportabil. Ca, între timp, atunci când vine într-un grup unde nu i se permite să se manifeste ca înainte, el se pierde, se interiorizează, devine timid și „liderul” de adineauri nu mai este.
Cum îl ajuți pe copil să se descopere, să-și valorifice și să-și dezvolte potențialul?
- Ține mâna pe puls și fii atent când copilul manifestă interes față de ceva anume. Ajută-l să obțină ceea ce dorește, folosind provocări pe măsură. Aceasta nu înseamnă că el nu mai trebuie să primească pur și simplu cadouri și lucruri, doar că trebuie să cunoști bine acest teren și să vezi ce anume ar putea dezvolta/întări pentru a-și realiza scopul.
- Nu-i oferi imediat ceea ce își dorește, dar nici nu-l lăsa să renunțe la scop. Oferă-i încredere, apreciază-i fiecare reușită, cât de mică ar fi ea, explică-i unde a greșit, reamintește-i care este scopul și ce mai trebuie să facă.
- Nu face acțiunea în locul copilului și nici nu îi oferi soluția, din teama că el va greși. Doar ghidează-l ca el să-și atingă scopul. Pune în discuții, întreabă-l care va fi varianta potrivită, ce e bine într-o situație anume, la ce ajută, ce urmări are etc. Fii sincer, arată-i viața așa cum este, n-o voala și nu-l lăsa să renunțe după primul disconfort.
- Acolo unde este cazul, lasă-l să ia decizii, chiar dacă nu întotdeauna ele sunt bune. Lasă-l să acționeze independent atunci când situația permite acest lucru. Învață-l că orice acțiune duce sau la rezultate, sau la consecințe și, de fapt, el alege ce i se potrivește. Fii ferm atunci când copilul trebuie să suporte consecințele alegerilor lui. Doar așa va simți consecințele faptelor sale.
- Acordă atenție inteligenței emoționale și capacității de lucru în grup. Învață-ți copilul să-și gestioneze emoțiile, cum să iasă repede din stările negative, cum să nu cadă pradă oamenilor toxici, ce înseamnă o relație calitativă și una distructivă.
- Setează limite și reguli adecvate, clare și raționale. Învață-l că ele ne asigură starea de siguranță și că avem nevoie de ele pentru ca grupurile să funcționeze bine și cu toții să ne simțim în siguranță.
- Stabilește responsabilități specifice vârstei copilului. E important ca el să învețe că fiecare membru al familiei trebuie să contribuie la bunăstarea familiei. Aceste atribuții se referă nu doar la spațiul și lucrurile lui personale: curățenie în cameră, teme pentru acasă etc., dar și la cel de comun folos.
- Fii tu un model în tot ce încerci să-l antrenezi sau, în cel mai rău caz, învață împreună cu copilul ceea ce ai vrea ca el să învețe.
Important! E nevoie de multă răbdare pentru a educa un copil, pentru a-l învăța ce înseamnă țeluri, inițiativă, responsabilitate, eșecuri și succes. Totuși, regula fundamentală este să te evaluezi pe tine, ca părinte. Copilului îi va fi greu să devină lider, dacă nu va avea în familie un astfel de exemplu care să-l inspire și să-l motiveze.
Dacă dorești să afli mai multe despre copilul-lider sau ai întrebări la care crezi că specialista Zinaida Soroceanu poate să îți răspundă, vino sâmbătă, 17 februarie, la atelierul „Cum să creștem un lider” (Chișinău, str. Bogdan Voievod, nr. 7).