Cum recuperează elevii orele din vacanță: Lecții de 60 de minute, câte 7-8 lecții pe zi, inclusiv sâmbătă, pauze de 5 minute
Școlar

Cum recuperează elevii orele din vacanță: Lecții de 60 de minute, câte 7-8 lecții pe zi, inclusiv sâmbătă, pauze de 5 minute

Sursa foto: yourot.com

Câte 7-8 lecții pe zi cu începere de la ora 8:00, inclusiv sâmbătă, pauze de 5-10 minute, lecții de tip bloc a câte 60 de minute cu prezență fizică și, în multe instituții, cu obligativitatea ca elevii să poarte măști de protecție – sunt câteva dintre noile reguli de recuperare a orelor, până la sfârșitul semestrului I, în majoritatea instituțiilor de învățământ pentru care „vacanța” de toamnă a fost prelungită cu o săptămână.

Se întâmplă chiar dacă Ministerul Educației și Cercetării a decis ca perioada de recuperare a orelor pentru zilele suplimentare de vacanță să fie extinsă până la sfârșitul anului de studii, și nu până la sfârșitul semestrului I.

„Am aflat de la băiatul meu cum vor recupera orele. Diriginta nu a trimis niciun mesaj părinților”

Natalia este mamă a doi copii, ambii școlari. Fiul ei, Daniel, este elev în clasa a VI-a la un liceu din Chișinău. Ne-a povestit că a aflat despre modul de recuperare a orelor în după-amiaza zilei de duminică, de la fiul ei:

„Diriginta a trimis doar copiilor programul recuperărilor, părinților – niciun mesaj. Consider că, fiind vorba despre copii de 12 ani, ar fi cazul ca diriginta să vină cu un anunț și către părinți”.

În liceul respectiv, orele urmează să fie recuperate până pe data de 24 decembrie, motiv pentru care au fost adăugate câte 1-2 lecții pe zi, precum și introduse lecții sâmbătă, cu prezență fizică. Pauzele sunt de doar 10 minute, timp în care elevii reușesc să-și cumpere ceva de la magazinul de lângă școală. Daniel nu va putea să meargă sâmbătă la ore, pentru că este implicat în activități extracurriculare:

„Băiatul meu ajunge acasă, reușește să mănânce repede și pleacă la antrenamente aproape zilnic. Va trebui să meargă la școală și sâmbătă, cei care iau astfel de decizii nu țin cont deloc de starea de oboseală a copiilor, mai ales că elevii vor avea doar duminica zi de odihnă, ca apoi să revină la acest program nebun. Sâmbătă, Daniel nu va merge la ore, deoarece nu vrem să lipsească de la orele de înot, achitate pentru un an înainte. Înotul e foarte important pentru elevi, ca să compenseze faptul că stau în bancă gârboviți și au rucsacul foarte greu din cauza multor discipline pe zi. Am zărit că, într-o zi, va fi recuperată Ed. tehnologică la lecția a 9-a, doar că online. Mi se pare o aberație”.

„Cum să reziste un copil de clasa I să stea 6 lecții? Seara ajung istoviți”

O altă nemulțumire a părinților este faptul că, din cauza numărului mare de lecții, elevii ajung târziu acasă și sunt nevoiți să pregătească temele pentru a doua zi, la 6-7 discipline diferite, ceea ce reduce considerabil interesul și motivația pentru învățătură.

Cu aceeași problemă se confruntă copiii soților Casian-Musteață. Stelian a mers în acest an, pentru prima dată, la școală. Sora lui, Cecilia, este elevă în clasa a II-a. Anna Casian-Musteață spune că, în fiecare zi, urmează să fie recuperată câte o lecție, care a fost adăugată în orarul de bază. Părerea părinților nu a fost consultată nici de această dată:

„Cum să reziste un copil de clasa I să stea 6 lecții, să scrie, să citească, să rezolve exerciții? Este foarte obositor pentru ei, mai ales că au de făcut și teme pentru acasă. Seara ajung istoviți și cad de somn. În plus, care este calitatea acestor lecții, făcute doar pentru bifă? Bine că învățătoarele copiilor mei sunt responsabile și au grijă ca, pe lângă lecții, să-i scoată afară, ca să se plimbe, să alerge, să respire aer curat. Discut cu mame care se plâng că ai lor copii au câte o pauză de 5 minute și nici la WC nu reușesc să meargă. Ce fel de generație creștem? Cine își asumă responsabilitatea pentru sănătatea copiilor noștri?”

Și alți părinți ne-au comunicat că elevii vin epuizați de la școală și nu au energie pentru a-și face temele sau pentru a participa la activități extracurriculare:

„Băiatul meu este elev în clasa a IX-a. Pe lângă lecții, el merge la antrenamente de fotbal. Conform noului orar de recuperare, el începe lecțiile la ora 8:00, în loc de 8:30, și le termină pe la orele 15:30-16:00. Pentru că antrenamentul începe adesea la ora 16:30, sunt nevoit să-l iau direct de la liceu, ca să meargă la antrenament. Pauzele au fost scurtate și el nu reușește să mănânce la cantină. De la antrenament ajunge acasă pe la ora 20:00, după care el trebuie să se pregătească pentru următoarea zi, la 7-8 discipline diferite”, ne-a povestit tatăl Veaceslav Boboc.

„Fiica mea a venit acasă epuizată, albă ca varul”

Fiica Irinei Balan este elevă în clasa a X-a. Conform noului program, termină lecțiile la ora 16:00 și abia la ora 17:00 ajunge acasă.

„Este supraobosită și flămândă. Cantina nu lucrează, fiica mea este la dietă alimentară și, da, nu pot să-i dau chifle și tartine. La ora 18.30 face online ore de engleză, care durează 1,30 ore. Respectiv, la ora 20:00, în cel mai bun caz, se apucă de teme. Productiv? Nu cred”, a adăugat mama.

Pauzele prescurtate, lipsa alimentației în școală și programul supraîncărcat cauzează extenuare și pentru copii, și pentru cadrele didactice, mai ales pentru elevii din liceele cu profil.

Natalia Speianu ne-a spus că fetița ei este elevă în clasa a V-a, la un liceu cu profil de dans, și face ore de la 8:00 până la 16:30:

A venit acasă epuizată total, albă ca varul, cu lacrimi în ochi, îi tremura jumătate de corp. I-am dat valeriană și am lăsat-o să doarmă o oră. Plângea, spune că nu mai poate”, a menționat Natalia Speianu.

Într-o altă clasă, aceeași situație. La același liceu, doar că în clasa cu profil de pictură, elevii trebuie să facă nouă lecții, după care ore individuale de pictură, după cum ne-a spus o mamă.

„Modalitatea de recuperare a orelor trebuie să fie aleasă doar cu acordul părinților”

La ședința de luni a Primăriei Chișinău, Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport Chișinău, a anunțat că, dintre cele 150 de instituții de învățământ din Chișinău, 147 reușesc să se încadreze până la sfârșitul semestrului I. Celelalte 3 au cerut mai mult timp.

Dintre cele 147 de instituții, 43 recuperează orele inclusiv în zilele de sâmbătă, dintre care Botanica – 5, Rîșcani – 15, Buiucani – 11, Ciocana – 6 și Centru – 6.

Am contactat-o pe Viorica Negrei, șefă adjunctă a Direcției, implicată în procesul de monitorizare a modalității de recuperare a orelor. Viorica Negrei ne-a comunicat că au fost organizate mai multe ședințe cu administrația instituțiilor de învățământ, în cadrul cărora a fost discutat acest subiect:

„Multe instituții și-au revizuit orarul, astfel încât să nu suprasolicite elevii. Probabil, nu au informat părinții despre noua schemă de recuperare a orelor sau, nu exclud, am primit o altă informație decât ceea ce se întâmplă cu adevărat în școală. Recomandarea noastră și a Ministerului a fost ca modalitatea de recuperare a orelor să fie decisă doar după ce vor fi consultați părinții și doar după ce au acordul părinților privind recuperarea orelor într-un anumit termen, indiferent că e vorba de sfârșitul semestrului sau sfârșitul anului”.

Șefa adjunctă a Direcției îndeamnă toate instituțiile de învățământ să consulte părinții, să identifice mecanisme de comunicare eficientă și constructivă cu aceștia și să revizuiască orarul, astfel încât perioada de recuperare să nu fie una solicitantă pentru elevi.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.