Copilul tău este dependent de mediul virtual? Recomandări de la psihologii Sergiu Toma și Ina Crasnojon
Siguranța familiei

Copilul tău este dependent de mediul virtual? Recomandări de la psihologii Sergiu Toma și Ina Crasnojon

Dispozitivele digitale pot deveni periculoase atunci când sunt folosite în exces și de la o vârstă fragedă. Oferiți-le copiilor alternative sănătoase și pozitive. Este mesajul pe care l-au transmis părinților psihologii Sergiu Toma și Ina Crasnojon, în cadrul unei discuții publice organizate la Liceul Teoretic „Olimp” din or. Sîngerei. 

Sergiu Toma, psiholog la Centrul de Intervenție Timpurie „Voinicel”, susține că, până la vârsta de trei ani, nu putem vorbi despre dependența de gadgeturi a copilului, ci despre dependența părintelui să ofere. Majoritatea copiilor care sunt expuși în exces ecranelor, la o vârstă fragedă (de la câteva luni de viață până la 3-4 ani), prezintă o serie de simptome care le afectează abilitățile de interacțiune și de comunicare cu cei din jur.

Printre simptomele de bază se numără: 

  • au dificultăți în stabilirea contactului vizual;
  • nu răspund atunci când sunt strigați pe nume;
  • prezintă întârziere în dezvoltarea abilităților de vorbire;
  • au abilități reduse de interacțiune și comunicare cu semenii, adică nu știu să inițieze o conversație, să răspundă corespunzător la contactul cu alți copii;
  • abilitățile lor de joc nu corespund vârstei.

În context, psihologul recomandă părinților următoarele:

  • interziceți copilului contactul cu mediul virtual/excludeți totalmente dispozitivele dacă deja le-ați oferit copilului în primii ani de viață;
  • încurajați jocurile imaginative (când copilul își folosește imaginația pentru a crea scenarii și personaje);
  • încurajați jocurile sociale – cooperarea în joc cu alți copii;
  • petreceți cât mai mult timp împreună cu copiii, nu doar aflându-vă fizic în compania lor, ci implicându-vă în diferite activități, propuneți/cereți lucruri, mergeți împreună cu ei, oferiți-le posibilitatea să exploreze mediul înconjurător.

Mai mult decât atât, Centrul „Voinicel” va prezenta în curând o analiză a impactului pe care-l au gadgeturile asupra copiilor cu vârsta de până la 3 ani. Studiul se axează pe două grupuri – copiii cu dezvoltare tipică și cei care au anumite tulburări și rețineri în dezvoltare.

Excesul de mediu virtual duce la apariția unor afecțiuni grave și în rândul adolescenților, cum ar fi demența digitală – considerată boala secolului al XXI-lea.

Ina Crasnojon, psihologă la Academia Părinților de Invidiat, spune că adolescenții și preadolescenții ajung să stea în fața ecranelor 8-14 ore consecutiv.

Astfel, cei care ajung la terapie prezintă următoarele simptome:

  • pierderea orientării în timp și spațiu;
  • probleme de concentrare;
  • inhibare emoțională;
  • stagnare în dezvoltarea proceselor cognitive;
  • refuzul de a relaționa cu semenii din viața reală (aderența la grup și comunicarea cu semenii sunt o nevoie a copilului);
  • tulburări de alimentație (modificări vizibile în schimbarea greutății corporale – unii mănâncă fără control, alții deloc – anorexia, bulimia);
  • manifestarea comportamentelor agresive în relația cu membrii familiei (furioși, explodează foarte ușor);
  • insomnii (ajung să nu mai poată dormi câte 48-72 de ore, respectiv starea lor se acutizează și au halucinații vizuale, auditive, chinestezice);
  • tenul feței palid, expresia facială neadecvată realității, pupilele dilatate, ochii prezintă un luciu destul de vizibil;
  • lipsa congruenței dintre limbajul verbal, cel nonverbal și paraverbal.

Pentru a preveni aceste situații de risc, Ina Crasnojon recomandă părinților să stabilească în familie reguli privind timpul de utilizare a gadgeturilor, care să fie respectate de toți membrii familiei: „Arătați-i un model pozitiv de comportament, el face ceea ce vede la părinți, nu ceea ce-i comunicați”.

Alte recomandări de care ar fi bine să țineți cont sunt:

  • monitorizați rutina zilnică a copilului;
  • ajutați-vă copilul să-și gestioneze timpul;
  • comunicați-i consecințele „consumului de ecrane”, exact așa cum faceți în cazul consumului de droguri, alcool, nicotină;
  • implicați-vă activ în viața copilului, vorbiți cu el despre orice;
  • conectați-vă cu propriul copil, faceți activități împreună, plimbați-vă, faceți jocuri etc.;
  • oferiți-i alternative sănătoase și pozitive.

Vedeți și:

Proiect nou pentru Moldova! Prima platformă care oferă cursuri online pentru părinți despre educația copiilor

Suntparinte.md menționează că primul eveniment despre impactul dispozitivelor digitale asupra copiilor și tinerilor a avut la Chișinău. Discuțiile publice au fost organizate cu susținerea financiară a Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare.

Mai multe fotografii de la eveniment vedeți AICI.

Fotografiile au fost realizate de Alexandru Statnîi 

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.