Skip to content Skip to footer

Ce vedem în reclamele TV: „Detergent creat pentru mame”, „Gata cu scuzele, fii bărbat”

Publicitatea a devenit o sursă de promovare a produselor/serviciilor, care abundă adesea în stereotipuri de gen. Cel mai des, femeile fac curățenie sau prepară bucatele pentru întreaga familie, sunt responsabile de îngrijirea copiilor, bărbații fiind excluși din aceste activități. Totodată, femeile sunt asociate cu rolurile de femeie ca obiect sexual sau sunt seducătoare. De cealaltă parte, bărbații apar ca persoane puternice sau, din contra, nepricepute, așteaptă să fie îngrijiți și problemele de sănătate le știrbesc din „bărbăție”.

suntparinte.md a colectat mai multe reclame TV, difuzate la posturile de televiziune din țara noastră, unde sunt perpetuate anumite stereotipuri. La solicitarea noastră, Tatiana Chebac, avocată, și Alina Cebotari, activistă pentru drepturile omului, le-au analizat și ne explică sensul fiecărei reclame.

  • Detergentul de rufe „Bingo” – „Pentru mamele care ne apără oricând, noi am creat detergentul Bingo”

Explicația: Această reclamă întăreşte stereotipul că doar femeia este cea care are grijă de casă şi se ocupă de curăţenie, de spălatul hainelor. De fapt, toţi membrii familiei au nevoie de haine curate, nu doar mama este cea care se preocupă de curățenie sau care poate pune hainele în maşina de spălat.

Mesaje alternative: „Am creat Bingo pentru toată familia” sau „Am creat Bingo pentru curăţenie”.

  • Flatam-Plus – „Acest bebeluș doarme liniștit, liniștită este și mama” 

Explicația: Întăreşte stereotipul că doar mama este cea care are grijă de copii şi doar ea este preocupată de starea de sănătate a copiilor. Ar fi binevenit ca, în astfel de videouri, să apară și tatăl.

Mesaje alternative: „Acest bebeluș doarme liniștit, liniștiți sunt și părinții”.

  • Apa potabilă „Om” – Aveți grijă de mâinile femeilor, vă livrăm apa OM direct la domiciliu 

Explicația: Din nou, femeia apare ca responsabilă de pregătirea bucatelor, de îngrijirea copiilor. Dacă agentul eoncomic a dorit să promoveze ideea comodităţii în cazul livrării apei „OM”, ar fi putut pune accent pe toată familia care se bucură de acest serviciu.

Mesaje alternative: Serviciul de livrare a apei „OM” – timp preţios împreună cu familia

  • Băutura „Schweppes”

Explicația: Din nou observăm un stereotip răspândit – fetele sunt considerate niște firi romantice/sensibile, care desenează inimioare. De remarcat sunt și imaginile din reclamă în care apar în prim-plan doar picioarele femeii, ceea ce contribuie la promovarea femeii ca obiect sexual. Responsabilii de reclamă ar fi trebuit să filmeze integral femeia, nu doar picioarele. În video vedem bărbatul care are un pahar cu băutură în mână, băutura fiind numită „experiență”.

Mesaje alternative: Schweppes cucerește inimi/papile. Experiența pe care merită s-o trăiești.

Al doilea video despre băutura Schweppes are drept mesaje care apar scrise pe ecran (în videoul anexat sunt scrise în altă limbă): „Fetele se tem de întuneric, femeile se bucură de întuneric. Pentru femei, nu pentru fete”.

Explicația: Femeile sunt ilustrate, în cazul dat, ca obiect sexual și nu doar. În reclama respectivă, și imaginile, și mesajul trebuie să fie modificate integral.

  • Prostamol Uno – „Gata cu scuzele” și „Fii bărbat”
https://www.youtube.com/watch?v=5Lwx46i2koE&ab_channel=Berlin-Chemie%2FMenariniMoldova

Explicație: Este o reclamă sexistă față de bărbați. Această reclamă vrea să accentueze faptul că bărbatul nu poate avea „scuze”, trebuie să ascundă problemele de sănătate, pentru că el este „bărbat”. Reclama transmite următorul mesaj: durerile pe care le are acest bărbat nu trebuie să fie spuse de către el (e o rușine), pentru că el este „bărbat” și, pentru a ascunde această problemă de sănătate, el vine cu diferite „scuze”. Astfel, promovează masculinitatea stereotipizată și descurajează bărbații să vorbească despre propria sănătate. În plus, partenera apare, de fiecare dată, deranjată de problemele de sănătate și folosește replici de tipul „iarăși?”.

Mesaje alternative: „Rezolvă cu succes orice problemă” etc. Totodată, mesajele/reacțiile din scenariul videourilor trebuie să fie modificate.

  • Доктор Мом – лечит мама и доктор мом

Explicație: Promovează stereotipul conform căruia doar femeia este cea care trebuie să aibă grijă de familie. Chiar și denumirea „Доктор Мом” de parcă se referă la mamă. Pe de altă parte, bărbatul este „infantilizat” în această reclamă, apare ca o persoană neputincioasă și vulnerabilă, de parcă bărbatul este un copil și mama are grijă de el.

Mesaje alternative: Doctor Mom te ajută să scapi de tuse și dureri de gât! Doctor Mom te lecuiește!

  • Savex

Explicație: Această publicitate pune într-o ipostază proastă atât bărbații, cât și femeile. Bărbații apar ca niște nepricepuți la responsabilitățile casnice, în timp ce femeile vin să-i salveze, fiind ele expertele în treburile casnice. Totodată, bărbatul este considerat unul perfect, deoarece spală rufele, de parcă ar fi un act de eroism. Publicitatea promovează imaginea femeii ca responsabilă de casă și de familie, în timp ce bărbatul nu se pricepe la treburi casnice. În schimb, dacă spală rufele, este un erou. În plus, bărbatul din reclamă este pus într-o lumină proastă și luat în derâdere.

Ce ține de finalul publicității, iarăși este ilustrat într-un cadru doar piciorul femeii. În alt cadru, celelalte femei nu par încântate, de parcă l-au ajutat doar pentru că au vrut să-l cucerească. Comentariul „Ar putea fi sora lui” demonstrează asta.

Mesaje alternative: De fapt, reclama trebuie să fie schimbată integral și să se vorbească despre cât de eficient este Savex, fără a face asocieri cu femeia și detergentul de rufe.

  • Lulla Baby – „Mama care înțelege scutecul mai bun alege” sau „Выбор мам на радость малышам”

Explicație: Este făcută o asociere directă între copil, bunăstarea lui și mamă. Din nou, este promovată imaginea femeii ca singura persoană care are grijă de copil. Tatăl este exclus. De ce? El nu poate schimba scutece? El nu ar fi fericit dacă bebelușul se va simți confortabil? Greșit.

Mesaje alternative: Lulla Baby – alege scutecul bun pentru copilul tău. Totodată, ar trebui să nu fie doar imagini cu mama, dar cu ambii părinți sau copilul să apară în alt context.

Tu ce reclame stereotipizate ai văzut? Scrie-ne!

Avertizare! Preluarea conținutului, fără a cita sursa, dăunează grav imaginii instituției dvs. Puteți prelua în limita a 500 de caractere, dar să citați sursa cu link activ. Conținutul poate fi preluat integral doar cu permisiunea redacției Suntparinte.md.

Adresa: str. Alexei Mateevici, 46/1, Chișinău, Republica Moldova
Număr de contact: 068 294 424

CMT © 2024. Toate drepturile rezervate.