Școlar

Ce s-a schimbat după excluderea notelor în clasele primare? Părinții, tot mai interesați de starea emoțională a școlarilor

Postat de septembrie 26, 2019 No Comments

Atunci când, în clasele primare, exista sistemul de notare, cel mai des părinții își întrebau copiii „Ce notă ai luat la școală?”. De cele mai multe ori, nota speria, dezvolta complexe, genera etichetări, era văzută ca o sancțiune și o demotivare. 

Carolina Locoman, învățătoare la Liceul Teoretic „Dante Alighieri” și autoare de materiale auxiliare pentru clasele primare, susține că, odată cu excluderea notelor în clasele primare, părinții au început să-și întrebe copiii „Cum a fost astăzi la școală?”, apreciindu-i pentru competențele lor, nu pentru notele obținute.

Din anul 2015, conform Codului educației, evaluarea rezultatelor învăţării în ciclul primar este criterială, efectuată prin descriptori – câteva criterii calitative care descriu modul de manifestare a competenţelor elevului şi care permit determinarea gradului de realizare a acestora (minim, mediu, maxim). În conformitate cu nivelul atins, descriptorii permit acordarea calificativelor (suficient, bine, foarte bine).

„Evaluarea criterială prin descriptori reprezintă o modalitate de stimulare și de motivare, nu de etichetare sau de ierarhizare a elevului. Aceasta a fost creată pentru a încuraja elevii, pentru a-i conduce spre autoevaluare, spre o autoapreciere corectă și spre o îmbunătățire continuă a performanțelor obținute. Evaluarea se fundamentează pe obiective orientate spre formarea competențelor: să știe a învăța; să știe a face; să știe a conviețui împreună cu ceilalți; să fie fericit”, mai spune Carolina Locoman.

Autoevaluarea în baza descriptorilor va fi efectuată în următorul mod:

  • Atunci când copilul consideră că a realizat sarcina independent, corect și complet, se autoevaluează cu nuanța verde.
  • Dacă este ghidat de învățătoare sau comite mici greșeli, se va autoevalua cu galben.
  • Dacă a comis mai multe greșeli și are nevoie de mai mult sprijin din partea învățătoarei, se va autoevalua cu roșu.

În context, Carolina Locoman îndeamnă părinții să țină cont de următoarele recomandări:

  • Manifestați zilnic interes față de activitățile școlare prin discuția cu copilul și prin verificarea temelor.
  • Comunicați cu învățătoarea despre reușitele și relația copilului cu semenii.
  • Nu comparați copilul cu alți elevi din clasă.
  • Motivați copilul să învețe. Conduceți-vă de principiul că părintele este modelul de perseverență pentru copilul său.
  • Ajutați copilul să efectueze temele pentru acasă, dar nu le efectuați în locul lui.
  • Evitați reproșurile și constrângerile. Folosiți încurajări, lăudați-i reușitele.
  • Faceți din momentul de învățare o activitate plăcută, confortabilă și sinceră.

Informațiile au fost oferite în cadrul Forumului „Hai cu noi în clasa I, dragi părinți și scumpi copii!”. Evenimentul a fost organizat, pentru prima dată în acest an, la iniţiativa şefei Direcției generale educație, cultură, tineret și sport, Rodica Guţu. Astfel, responsabilii din educație au dorit să informeze părinții despre aspectele obligatorii de pregătire a copiilor pentru școală.

Citiți și:

O nouă generație de manuale! Copiii din clasa I vor primi gratuit, în acest an, nu doar Abecedarul

Copilul tău este pregătit pentru școală? Iată ce ar trebui să știe la 6-7 ani

Copilul meu va merge în clasa I. Cum îi aleg corect ghiozdanul?

La 6 sau 7 ani înscriem copilul la școală? Recomandările psihologăi Iana Ciobanu

Lasă un comentariu