PreșcolarȘcolar

Cât de mult implicăm copilul în activitățile extracurriculare

By septembrie 14, 2016 No Comments

Activitățile extracurriculare au un rol important în formarea personalității copilului. Acestea cultivă comportamentul creativ și dezvoltă gândirea, aptitudinile. 

Suntparinte.md a discutat cu Sergiu Toma, psiholog la Centrul de Intervenție Precoce „Voinicel”, pentru a afla cât de mult ar trebui copilul implicat în activitățile extracurriculare și care este locul timpului liber:

sergiu tomaActivitățile extracurriculare sunt extrem de importante, dar, în primul rând, ele trebuie înțelese corect. Menirea acestui „extra” este să completeze ceea ce copilul deja primește la școală sau la grădiniță, nicicum mai mult.

Scopul de bază al acestor ocupații extracurriculare este să ofere copilului posibilitatea:

  • de a-și dezvolta anumite talente sau abilități speciale, dacă acestea au fost observate de către părinți sau profesori (sau să verifice dacă copilul are acest talent);
  • de a se implica în anumite activități care îi plac și care contribuie la dezvoltarea unor abilități necesare pentru copil (din punctul de vedere al sănătății sau al caracterului). În asemenea situații activitățile dezvoltă ceva ce nu este suficient de dezvoltat (este timid, excesiv de agitat, energic etc.).

Este de menționat că părinții optează uneori pentru activități care sunt la modă sau populare, însă care nu sunt corespunzătoare pentru copil.

Dacă copilul merge la grădiniță și are program deplin sau este la școală în clasele a II-a-III-a și deja s-a acomodat cu regimul școlar și sarcinile de acolo, este suficient ca el să aibă o singură activitate extracurriculară, care să întrunească aceste criterii:

  • să se potrivească copilului (să-i placă/copilul să aibă abilități necesare pentru a o practica sau să fie dispus să o practice);
  • să ocupe nu mai mult de 50% din timpul liber al copilului – aproximativ 4,5 ore pe săptămână cu excepția zilelor de odihnă (este recomandabil ca sâmbătă și duminică să rămână pentrru odihnă și distracție, mai ales în perioada acomodării la școală – în clasa I sau a V-a).

În cazul în care copiii prezintă aptitudini speciale în mai multe domenii concomitent, părinții sunt încurajați să susțină maximum două activități (cu condiția ca acestea să nu ocupe mai mult de 60% din timpul liber!) și să ofere minimum 4-5 ore/săptămână (zilnic, după școală, măcar două ore de odihnă fără computer, telefon, ci comunicare cu alți oameni, plimbări, timp petrecut cu zâmbete și discuții cu părinții despre reușitele sale).

Timpul liber ocupă o parte foarte importantă în dezvoltarea copilului și este obligatoriu ca, în perioada anului de studii, weekendul să rămână pentru odihnă, plimbări, sport recreativ (plimbări cu bicicleta, înot la bazin) și timp pozitiv petrecut cu părinții.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.