Autismul. Ce urmează după diagnoză?
Util pentru părinți

Autismul. Ce urmează după diagnoză?

By 19/07/2017 aprilie 2nd, 2021 No Comments

Sursa foto: SOS Autism

Vi se pare că copilul dvs. nu vă aude? Nu răspunde la instrucțiuni? Nu arată cu degetul și nu răspunde la nume? Ar trebui să faceți un test în autism.

  1. Adresați-vă medicului de familie

În scopul identificării precoce a manifestărilor autistice la copii și pentru integrarea copiilor într-un program de intervenție terapeutică timpurie, Ministerul Sănătății a introdus „Screeningul pentru evaluarea riscului la autism” aplicat copiilor cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de luni, care este inclus în Standardele de supraveghere a copiilor în condiții de ambulatoriu, aprobate prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1000 din 01.01.2013.

Acest screening trebuie să fie făcut obligatoriu de către medicii de familie și se află în Carnetul de dezvoltare a copilului la capitolul III „Examinările profilactice ale copilului sănătos, vârsta 1-7 ani”. Insistați să vi se aplice acest test, importanța lui fiind majoră. Cu cât mai devreme depistați tulburarea din spectrul autist, cu atât mai mari sunt șansele copilului la reabilitare.

Orice copil care eşuează la screening trebuie să fie retestat aproximativ după o lună. O a doua aplicare a testului este recomandabilă pentru a vă asigura că nu este vorba doar de o uşoară întârziere în dezvoltare. Totodată, copilul care eşuează la screening pentru a doua oară trebuie să fie trimis la o clinică de specialitate pentru diagnostic (medicii psihiatri din cadrul centrelor de sănătate mintală și Spitalului de Psihiatrie), deoarece screeningul nu este un instrument de diagnosticare a autismului.

Este importantă repetarea testului, inclusiv deoarece comportamentul copilului în ziua testării (pe care îl evaluează medicul, alături de întrebările adresate părinţilor) poate să nu fie reprezentativ.

  1. Faceți testul pentru autism de pe autismmap.md

Din mai 2017, Asociația Obștească „Federația pentru Drepturi și Resurse a Persoanelor cu Tulburări din Spectrul Autist din Republica Moldova” (FEDRA-Moldova) implementează proiectul „Implicare pentru autism”. În cadrul acestuia, a fost lansată o platformă de informare pentru părinți, pedagogi și persoane interesate, pe care se poate face testul pentru autism.

Testul „Modified Checklist for Autism in Toddlers” (M-CHAT) are rolul de a depista autismul la copiii cu vârsta cuprinsă între 16 și 30 de luni. El nu stabilește un diagnostic cert de autism la copil, ci este o supoziție de diagnostic (probabilitate) de afecțiune de tip autist.

Dacă testul indică negativ, copilul nu are autism.

Dacă testul indică pozitiv pentru autism, acest lucru nu garantează că acel copil are autism. Este recomandată diagnosticarea mai profundă la un specialist – psihiatru/psiholog clinician, cu aplicarea testului de diagnostic standardizat cu evaluare și monitorizare. Centrul de Intervenție Timpurie Voinicel oferă acest serviciu copiilor până la 3 ani.

După evaluarea medicului psihiatru, diagnoza va fi stabilită oficial.

Identificarea precoce a condiţiei va fi urmată de tratamentul şi terapia adecvată pentru un parcurs optim spre recuperare. În situaţia în care nu interveniți la timp, persoana căreia îi este stabilit un diagnostic de autism poate întâmpina dificultăţi sociale, de învăţare sau emoţionale.

Nu există tratament medicamentos pentru autism!

În prezent, singura terapie care funcționează, dovedit științific, este terapia pe baza Analizei Comportamentale Aplicate (ABA). În Republica Moldova există doar trei centre care practică terapia ABA. Deși rândurile sunt interminabile, recomandăm să începeți anume cu ele.

Găsirea terapeuților și a coordonatorului pentru terapia copilului dvs. (atunci când copilul lucrează la domiciliu) nu va fi deloc ușoară. Un coordonator din străinătate poate fi contactat pe site-urile institutelor Lovaas din Europa și din SUA. Căutați institutele Lovaas sau BCAB din țara care vă interesează. Site-urile www.lovaas.com sau www.bacb.com pot fi puncte de la care să porniți căutarea.

Materialele de care are nevoie un copil care începe ABA sunt oarecum diferite de jucăriile „clasice” întâlnite în camera copilului înainte de terapie. Copilul și terapeutul au nevoie de o măsuță adecvată vârstei copilului și de două scaune aproximativ la fel ca design și potrivite vârstei, astfel încât el să stea cu picioarele drepte sub masă, atingând podeaua cu tălpile.

Copilul are nevoie de incastre din lemn, puzzle cu număr mic de piese (2, 4, 6, 9 etc.), dar de dimensiuni mari. Va avea nevoie de imagini ale obiectelor uzuale, persoanelor din jur, acțiunilor și emoțiilor, pentru a înțelege diferite noțiuni și raționamente: cauzalitate, asocieri, potrivire, antonime etc.

Are nevoie de animale din material plastic, bile pentru înșirat, inele de pus pe stativ, marionete, confetti și fluiere pentru suflat, instrumente muzicale, plastilină pentru modelat, sortere pentru a potrivi cuburi în orificiile potrivite etc.

Pentru imitare cu obiecte, jocuri și potrivire, la început este nevoie să aveți câte două obiecte identice: căni, mașinuțe, păpuși, perii, telefoane, avioane, dinozauri etc.

Dacă alegeți ca terapia să se desfășoare într-un centru specializat, procurarea materialelor și găsirea terapeuților vor intra în responsabilitatea centrului.

Important! Imediat după stabilirea diagnosticului, pentru a reuși să ajutați cât mai eficient copilul, este recomandat să citiți, să vă informați despre această tulburare. Este foarte important să înțelegeți tulburările ce se petrec în sfera socializării, a comunicării și limbajului, autoservirii, somnului și alimentației, jocului, în sfera cognitivă și cea motrică etc.

Este important pentru copil ca dvs. să înțelegeți cu ce se confruntă el și faptul că are nevoie de ajutor pentru a depăși aceste dificultăți, să înțelegeți că problemele nu vor dispărea de la sine, ci doar printr-un program intens de terapie.

Terapia este una de durată, destul de costisitoare, dar cu ajutorul ei pot fi obținute rezultate uimitoare. Copilul poate ajunge la un grad de autonomie care să-i permită să frecventeze școala sub supravegherea unui însoțitor și, în cele din urmă, există șanse să ajungă un adult care să se descurce singur.

  1. Obținerea certificatului de dizabilitate

Autismul se încadrează în gradul sever de dizabilitate. Certificatul de dizabilitate este eliberat de Comisia Națională de Stabilire a Dizabilității și Capacității de Muncă și are următoarele avantaje:

  • alocații sociale de stat;
  • alocații pentru îngrijire, însoțire și supraveghere;
  • compensații pentru servicii de transport;
  • ajutor material.

Articolul a fost realizat de Olga Guzun, PR Manager, pentru proiectul FEDRA

Vedeți și:

O zi împreună cu familia Guzun: „Întotdeauna am vrut un copil deosebit și, iată, Dumnezeu mi l-a dat”

Viitorul copiilor cu autism depinde de ce-i învățăm azi

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.