Școlar

Au aflat, prin joc, că profesiile nu depind de gen și că activitățile casnice trebuie să fie împărțite egal

Postat de iunie 28, 2019 No Comments

Femeile și bărbații își pot alege orice profesie doresc, indiferent de gen, și treburile casnice trebuie să fie împărțite egal. Despre aceasta au aflat mai mulți copii din clasa a V-a, din orașul Orhei, în cadrul unei activități interactive, organizată de Lucia Brehoi, directoarea Bibliotecii pentru Copii „Ion Creangă” din or. Orhei.

Lucia Brehoi susține că demontarea unor stereotipuri ce țin de femei și bărbați trebuie să înceapă din copilărie și că biblioteca este unul dintre actorii responsabili de promovarea egalității de șanse între femei și bărbați, de schimbarea rolurilor asociate fetelor și băieților, femeilor și bărbaților în viața publică și privată.

Bibliotecara a organizat această activitate după ce a participat la Dezbaterea publică „Ne educăm la fel fetele și băieții. Împărțim egal sarcinile casnice”. Evenimentul a fost organizat de Suntparinte.md, în parteneriat cu UN Women (Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor).

Activitatea a început cu un joc care a trezit multe semne de întrebare în rândul fetelor și băieților. Aceștia au fost împărțiți în două echipe și au avut ca sarcină să formeze cât mai repede un cuvânt din literele existente (cuvântul „egalitate”). Echipa câștigătoare urma să primească dulciuri.

După ce a fost desemnată echipa câștigătoare, a venit vremea împărțirii dulciurilor. Băieții au primit câte două ciocolate, în timp ce fetele – câte una. O fată, vădit supărată, a întrebat imediat: „De ce doar una?”. Bibliotecara i-a răspuns: „Pentru că ești fată”.

„Credeți că dulciurile au fost împărțite corect?”, i-a întrebat bibliotecara.

Majoritatea băieților au fost de părere că „ei merită mai multe dulciuri, pentru că sunt mai deștepți și mai rapizi”. De cealaltă parte, fetele au exclamat că nu sunt de acord.

„Noi am format cuvântul „egalitate”, însă dvs. ați împărțit inegal ciocolatele, ceea ce nu este corect”, a spus una dintre fete.

În context, Lucia Brehoi le-a explicat că, în Republica Moldova, aceeași situație este resimțită și la locul de muncă. Ultimele statistici arată că femeile câştigă în medie cu 12,4% mai puţin faţă de bărbaţi (87,6% din salariul mediu al bărbaţilor), pentru aceeași muncă şi la un nivel de pregătire similar.

Câțiva copii ne-au povestit că, și în familiile lor, tatăl aduce mai mulți bani, în timp ce mama „stă mai mult acasă”. Întrebați dacă munca mamei (spălat, călcat, gătit etc.), la fel, trebuie remunerată, majoritatea copiilor au răspuns „Nu, pentru că nu este la fel de grea ca aceea pe care o face tatăl”.

În Republica Moldova, munca neremunerată este efectuată preponderent de femei. Acestea dedică muncii casnice neremunerate în medie circa 5 ore pe zi, în timp ce bărbații – 2,5 ore pe zi.

Pentru următorul exercițiu, copiii au fost împărțiți în patru grupuri și au primit sarcina de a repartiza responsabilitățile afișate pe tablă – pentru femei, pentru bărbați sau pentru ambii.

Chiar dacă au recunoscut că și mamele lor merg la volan, totuși niciunul dintre copii nu a inclus „Conduc mașina” la categoria „Femei”. Mai mult, sarcinile legate de spălat, gătit și îngrijirea copiilor au fost incluse ca responsabilități ale femeilor, în timp ce asigurarea bugetului familiei și participarea la adunările cu privire la reparații/alegeri au fost catalogate ca „Pentru bărbați”.

„Femeile fac accident de fiecare dată când urcă la volan”, a spus un băiat.

„Tatăl vine obosit de la serviciu, mama stă acasă și nu face nimic”, a exclamat altul.

„În familia noastră, tata gătește foarte des și mă ajută la teme”, ne-a spus una dintre fete.

Bibliotecara Lucia Brehoi le-a explicat că responsabilitățile casnice şi cele de familie trebuie să fie împărțite egal, pentru ca ambii parteneri să se dezvolte – și femeia, și bărbatul:

„Nu există sarcini doar pentru fete și pentru băieți. Toți pot găti și face curățenie. Nu este o rușine ca și băieții să facă curățenie sau să spele vasele. Suntem parte a acestei case, locuim în ea, mâncăm și facem murdărie, respectiv ar trebui să ne implicăm cu toții”.

Discuția a continuat cu subiectul „Profesii pentru bărbați VS pentru femei”. Și de această dată, părerile au fost diverse: „Femei care conduc avionul nu există”, „Ce fel de femei pompiere? Focul se va aprinde mai tare”, „Antrenoare de fotbal? Echipa ei nu va marca niciun gol”.

Lucia Brehoi le-a explicat că nu există profesii pentru bărbați și pentru femei, ci există doar profesii: „Fiecare dintre noi poate alege orice profesie dorește, din moment ce are cunoștințe și dorință de a persevera. Percepțiile greșite ale societății în care trăim nu trebuie să ne influențeze alegerea. Cu toți avem capacități”.

I-am împărțit din nou în patru echipe și le-am spus să repartizeze profesiile sau să le includă în ambele categorii. De această dată, copiii au ilustrat o altă clasificare – majoritatea profesiilor au fost menționate ca fiind și pentru femei, și pentru bărbați.

Ne-au zis că au întâlnit foarte rar taximetriste și că nu au văzut niciodată pompiere, antrenoare de fotbal sau manichiuriști. Totuși, după discuția de la Bibliotecă, au aflat că genul nu este o piedică în alegerea unei profesii.

Le-am arătat experimentul social pe care l-am realizat la Școala „Excelsis”, în cadrul căruia copiii au văzut pentru prima dată o pompieră, o fotbalistă și o conducătoare de troleibuz.

Copiii de la Orhei au fost impresionați de cele văzute.

„Copiii au dreptul la educație de calitate care să le asigure egalitatea de șanse. Cu cât mai devreme le vom vorbi, pe înțelesul lor, despre egalitate de gen, cu atât mai mult vom crește o generație informată și liberă în gândire/în acțiuni”, a conchis Lucia Brehoi.

Acest material a fost realizat în cadrul Acordului de cooperare cu UN Women (Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor), finanțat de Suedia. Părerile și opiniile exprimate aici aparţin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al Organizaţiei Naţiunilor Unite sau al donatorului.
Fotografiile au fost realizate de Alexandru Statnîi

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.