Preșcolar

Grădinița „Orfeu” – singura instituție preșcolară din țară destinată copiilor cu deficiențe mintale

Postat de martie 9, 2017 8 Comments

Este singura instituție din țară unde copiii cu deficiențe mintale, inclusiv severe și asociate, învață și sunt implicați în diferite activități de creație. Vorbim despre Complexul de Pedagogie Curativă „Orfeu” din Chișinău, care funcționează din anul 2003, prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 511 din 25.04.03. 

Complexul este format din: instituția preșcolară (pentru copiii de la 3 la 7 ani), școala primară (clasele I – III), școala gimnazială (clasele IV – IX) și școala de meserii (anul I şi II). Datorită programului bazat pe arta populară tradițională, copiii sunt pregătiți pentru a merge la instituțiile de învățământ profesional tehnic.

Grădinița „Orfeu” a fost construită în anul 2004, în locul unei foste grădinițe care se afla într-o stare deplorabilă. Instituția a fost renovată capital datorită Fundației de Binefacere „Caritas Moldova”, cu suportul financiar al Ministerului Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare, în colaborare cu autoritățile publice locale și conducerea instituției.

Grădinița este frecventată de 45 de copii, repartizați în 6 grupe (3 – cu instruire în limba română și 3 – cu instruire în limba rusă). În fiecare grupă activează un psihopedagog (specialist în psihopedagogie și logopedie) și doi educatori. Copiii au parte de servicii psihopedagogice și terapii specifice (kinetoterapie, logoterapie, hidroterapie, terapii ocupaționale, art terapie etc.). 

Instituția activează conform unui program diferit de cel al grădinițelor de masă, unui regim de activitate diferit (salutul de dimineață, jocul în cerc etc.). Activitățile se desfășoară atât individual, cât și în grup. 

Majoritatea copiilor nu se autoservesc (nu se pot îmbrăca, nu mănâncă de sine stătător), de aceea specialiștii lucrează asupra dezvoltării activității de cunoaștere, psihomotoricii și comportamentului. Prin urmare, toate activitățile sunt orientate spre dezvoltarea autonomiei personale. 

Grădinița are în dotare echipament și materiale necesare pentru educația și reabilitarea copiilor. În plus, în fiecare grupă există un program de activitate (curriculum individualizat), elaborat de către cadrele didactice.

Pe acești copii i-am surprins în timp ce transformau paltoanele de toamnă în șube. Pe lângă faptul că învață culorile, copiii deprind unele abilități (de a ține în mână un obiect, de a apuca, de a apăsa etc.).

Altă grupă, altă activitate – confecționarea unei șube pentru oițe.

Domnul Anatol Danii, metodist, doctor în psihopedagogie specială și conferențiar universitar, susține că „succesele se înregistrează doar atunci când lucrăm în comun cu familia. La grădiniță sunt organizate ședințe cu părinții, unde ei beneficiază de asistență psihopedagogică specializată pentru a ști cum să lucreze cu copilul pentru dezvoltarea vorbirii, comportamentului, psihomotoricii”. 

Acești doi copii au învățat să modeleze figurine din plastilină.

Modelarea plastilinei nu este doar un joc, ci și o tehnică folosită în cadrul acestor ateliere de creație. Pasta de modelat, bazată pe ingrediente naturale, este ușor de curățat, nu conține substanțe nocive și nu irită pielea.

Aceste creații au fost realizate prin tehnica de vopsire cu ceară. De luni până vineri, copiii învață noțiuni elementare din matematică și mediul înconjurător, pictează, cântă și dan­sează.

Pe această pânză albă, a fost desenat cu ceară un peisaj de iarnă. Ulterior, copiii vor avea posibilitatea să vopsească țesătura după bunul plac.

Copiii de la grădiniță îl cunosc pe domnul Danii și nu pierd nicio ocazie să îl salute și să îi zâmbească.

Grădinița este dotată cu o sală pentru kinetoterapie. Serviciile sunt prestate de organizația nonguvernamentală „Tony Hawks Centru”, care se ocupă de reabilitarea copiilor cronic bolnavi prin metode de recuperare, precum kinetoterapia, terapia ocupațională, masaj, exerciții statice și dinamice.

Nicoleta are opt ani și frecventează grădinița împreună cu fratele său mai mic. Medicii nu știu sigur ce afecțiune are, însă presupun că ea suferă de autism și afecțiune organică a sistemului nervos. Kinetoterapeutul a ajutat-o să facă gimnastică prin exerciții pasivo-active.

La primele ședințe, copilul este testat, pentru ca specialistul să stabilească anumite exerciții.

La început, Nicoleta nu putea merge de sine stătător. Împreună cu fratele său, obișnuia doar să se așeze pe podea. Acum însă, Nicoleta poate să meargă fără ajutorul vreunui adult. Îi place mult muzica și începe să danseze când aude pe cineva cântând.

Urcatul și coborâtul scărilor – un alt exercițiu eficient. Nicoleta suferă de hipersensibilitate, de aceea kinetoterapeutul o învață cum să se adapteze în cazul diferitor suprafețe.

În altă grupă doi băieți exersau jocul de pescuit magnetic. Deși pare ușor, e nevoie de multă îndemânare pentru a prinde peștii. Acest exercițiu dezvoltă motricitatea fină, atenția, răbdarea și puterea de concentrare. Cu ajutorul unei undițe, copiii prind pești, după care îi pun înapoi pe suport.

Acest tip de activitate îmbină distracția cu noțiunile primare despre culori și cifre, precum și dezvoltă motorica fină.

Copiii sunt atrași de aceste animale din lemn. Cu ajutorul educatorului, ei învață cum se numesc animalele și unde locuiesc ele.

Atât fetițele, cât și băieții învață cum să ofere grijă și să fie afectuoși (în cazul dat, experimentează cu o păpușă). Această păpușă este una dintre preferatele copiilor, pentru că ei o pot îmbrăca din cap până în picioare și combina hainele în modul dorit. Astfel, copiii învață noțiuni uzuale despre îmbrăcăminte.

Întrebat despre necesitățile instituției, domnul Anatol Danii ne-a povestit că ar trebui soluționată problema asigurării cu materiale necesare prevăzute de pedagogia curativă, revăzute devizul de cheltuieli pentru copiii cu dizabilități mintale și asociate severe, statutul pentru a micșora numărul copiilor din grupă și legislația privind integrarea socială.

De asemenea, ar fi nevoie de alocarea mai multor resurse financiare pentru alimentația copiilor și asigurarea cu medicamente. 

Grădinița are drept obiective educația incluzivă și integrarea în societate a copiilor cu nevoi speciale. La sfârșitul anului de studii, Serviciul municipal de asistență psihopedagogică evaluează copiii și decide care dintre ei poate merge la școală. În fiecare an, 4-5 copii sunt recomandați în școala din comunitate, ceea ce reprezintă un succes atât pentru cadrele didactice, cât și pentru părinți și copii.

Complexul de Pedagogie Curativă „Orfeu” a adunat în palmaresul său numeroase medalii și diplome, printre care: Premiul special la „International Art Contest for Children Rainbow”, Locul I la Concursul de interpretare artistică „Suflet de copil”, Diplomă de merit a ombudsmanului, Medalia de bronz la Jocurile speciale Olimpice „Special Olympics”, 2007 din Shanghai, China (echipa de minifotbal CPPC „Orfeu”) și Medalia de argint la Jocurile speciale Olimpice „Special Olympics” (echipa de ping-pong), 2005 din Constanța, România.

Fotografiile au fost realizate de Vera Belocrîs

8 Comments

Lasă un comentariu